Show simple item record

dc.contributor.authorErlandsson, Emmie
dc.contributor.authorLidal, Josefin
dc.date.accessioned2020-06-30T12:54:25Z
dc.date.available2020-06-30T12:54:25Z
dc.date.issued2020-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65298
dc.description.abstractTill följd av globaliseringen är modeindustrin idag en av de mest förorenande industrierna där resurser förbrukas i en ohållbar takt och därigenom har en stor klimatpåverkan. Dessutom bidrar branschen till ett flertal faktorer som påverkar de sociala dimensionerna av hållbarhetsbegreppet och möjligheten för fabriksanställda i olika delar av världen att arbeta under säkra arbetsförhållanden med bra villkor. Utifrån en ökad konsumtion tillsammans med den rådande konkurrensen på marknaden, ses det som att det idag ställs högre krav på alla aktiviteter inom modeföretagens värdekedjor. Givet detta avser denna studie att besvara följande frågeställningar: Vad karaktäriserar svenska modeföretags arbete inom hållbarhet, sett till cirkulär ekonomi, Supply Chain Management och Corporate Social Responsibility?” och “Hur ställer sig svenska modeföretag till branschens gemensamma påverkan och ansvar i hållbarhetsfrågan, samt vilken potential finns för att arbetet med hållbarhet ska bli mer effektivt?”. Studien bidrar med en förklaring till hur ett antal svenska företag inom den svenska modeindustrin resonerar kring arbetet med hållbarhet utifrån teorierna cirkulär ekonomi, Supply Chain Management och Corporate Social Responsibility. Denna kvalitativa studie är genomförd utifrån ett företagsperspektiv och har utforskat de gemensamma erfarenheterna och synen från sex utvalda respondenter från den svenska modeindustrin. Komplexiteten kopplat till hållbarhetsbegreppet och företagens värdekedjor tillsammans med avsaknaden av ett gemensamt ramverk ses påverka modeföretagens sätt att arbeta med hållbarhet inom deras värdekedjor. Det finns idag ingen given väg framåt i arbetet med att uppnå en högre grad av hållbarhet, men med en gemensam insats från modeindustrin såväl som dess konsumenter är möjligheterna är många.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries19/20:14sv
dc.subjectHållbarhet, cirkulär ekonomi, Supply Chain Management, Corporate Social Responsibilitysv
dc.titleAtt gagna det goda samvetet En kvalitativ studie om hur svenska företag inom den svenska modeindustrin applicerar ett hållbart arbetssätt inom sina värdekedjorsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record