• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Boende för hållbar utveckling. Jämförelse av kunskapsområdet boende i svensk hem- och konsumentkunskap och finsk huslig ekonomi.

Abstract
Abstract Institution Institutionen för hushållsvetenskap Författare Louise Olsson och Johanna Prytz Titel Boende för hållbar utveckling. Jämförelse av kunskapsområdet boende i svensk hem- och konsumentkunskap och finsk huslig ekonomi. Bakgrund Vi har genomfört en förstudie med resa till Finland, för att få ökad kunskap om landets styrdokument och läroböcker i huslig ekonomi. Vi har även intervjuat en lärarutbildare i Sverige för att få hennes syn på boendeområdet. Syfte Vårt syfte med arbetet är att jämföra kunskapsområdet boende i det svenska ämnet hem- och konsumentkunskap med huvudmomentet hem och miljö i finsk huslig ekonomi. Frågeställningar Hur beskrivs kunskapsområdet boende i kursplaner för ämnena hem- och konsumentkunskap och huslig ekonomi? Hur beskrivs kunskapsområdet boende i läroböcker för ämnena hem- och konsumentkunskap och huslig ekonomi? Problem Vi upplever att kunskapsområdet boende i hem- och konsumentkunskap får stå tillbaka för övriga områden och perspektiv i ämnet. Detta är synd, då vi uppfattar att det finns stor potential att lära för hållbar utveckling i boendeundervisning. Material De tre senaste svenska styrdokumenten i hem- och konsumentkunskap och motsvarande i finsk huslig ekonomi. Två förekommande läroböcker i hem- och konsumentkunskap och två i huslig ekonomi. Metod Vi har utfört textanalys utifrån ett didaktiskt analysinstrument av materialet inom området boende samt dess miljöaspekt i ett hållbarutvecklingsperspektiv. Det framkomna resultatet har sedan jämförts mellan de två länderna. Slutsats Kunskapsområdet boende kan, med fördel för lärande för hållbar utveckling, behandlas ämnesövergripande tillsammans med övriga områden i hem- och konsumentkunskap och integrerat med andra skolämnen. Elevernas egna frågor fokuseras. Nyckelord boende, hållbar utveckling, hem- och konsumentkunskap, huslig ekonomi, ämnesövergripande undervisning
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/653
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05-2820-07.pdf (146.5Kb)
Date
2005
Author
Prytz, Johanna
Olsson, Louise
Keywords
huslig ekonomi
ämnesövergripande undervisning
boende
hållbar utveckling
hem- och konsumentkunskap
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2820-07
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV