dc.contributor.author | Prytz, Johanna | |
dc.contributor.author | Olsson, Louise | |
dc.date.accessioned | 2006-07-10T14:39:36Z | |
dc.date.available | 2006-07-10T14:39:36Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/653 | |
dc.description.abstract | Abstract
Institution Institutionen för hushållsvetenskap
Författare Louise Olsson och Johanna Prytz
Titel Boende för hållbar utveckling.
Jämförelse av kunskapsområdet boende i svensk hem- och
konsumentkunskap och finsk huslig ekonomi.
Bakgrund Vi har genomfört en förstudie med resa till Finland, för att få ökad kunskap
om landets styrdokument och läroböcker i huslig ekonomi. Vi har även
intervjuat en lärarutbildare i Sverige för att få hennes syn på boendeområdet.
Syfte Vårt syfte med arbetet är att jämföra kunskapsområdet boende i det svenska
ämnet hem- och konsumentkunskap med huvudmomentet hem och miljö i
finsk huslig ekonomi.
Frågeställningar
Hur beskrivs kunskapsområdet boende i kursplaner för ämnena hem- och
konsumentkunskap och huslig ekonomi?
Hur beskrivs kunskapsområdet boende i läroböcker för ämnena hem- och
konsumentkunskap och huslig ekonomi?
Problem Vi upplever att kunskapsområdet boende i hem- och konsumentkunskap får
stå tillbaka för övriga områden och perspektiv i ämnet. Detta är synd, då vi
uppfattar att det finns stor potential att lära för hållbar utveckling i
boendeundervisning.
Material De tre senaste svenska styrdokumenten i hem- och konsumentkunskap och
motsvarande i finsk huslig ekonomi.
Två förekommande läroböcker i hem- och konsumentkunskap och två i huslig
ekonomi.
Metod Vi har utfört textanalys utifrån ett didaktiskt analysinstrument av materialet
inom området boende samt dess miljöaspekt i ett hållbarutvecklingsperspektiv.
Det framkomna resultatet har sedan jämförts mellan de två länderna.
Slutsats Kunskapsområdet boende kan, med fördel för lärande för hållbar utveckling,
behandlas ämnesövergripande tillsammans med övriga områden i hem- och
konsumentkunskap och integrerat med andra skolämnen. Elevernas egna
frågor fokuseras.
Nyckelord boende, hållbar utveckling, hem- och konsumentkunskap, huslig ekonomi,
ämnesövergripande undervisning | eng |
dc.format.extent | 150057 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | ht05 2820-07 | eng |
dc.subject | huslig ekonomi | eng |
dc.subject | ämnesövergripande undervisning | eng |
dc.subject | boende | eng |
dc.subject | hållbar utveckling | eng |
dc.subject | hem- och konsumentkunskap | eng |
dc.title | Boende för hållbar utveckling. Jämförelse av kunskapsområdet boende i svensk hem- och konsumentkunskap och finsk huslig ekonomi. | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.svep | other | eng |
dc.type.degree | other | eng |