Show simple item record

dc.contributor.authorPrytz, Johanna
dc.contributor.authorOlsson, Louise
dc.date.accessioned2006-07-10T14:39:36Z
dc.date.available2006-07-10T14:39:36Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/653
dc.description.abstractAbstract Institution Institutionen för hushållsvetenskap Författare Louise Olsson och Johanna Prytz Titel Boende för hållbar utveckling. Jämförelse av kunskapsområdet boende i svensk hem- och konsumentkunskap och finsk huslig ekonomi. Bakgrund Vi har genomfört en förstudie med resa till Finland, för att få ökad kunskap om landets styrdokument och läroböcker i huslig ekonomi. Vi har även intervjuat en lärarutbildare i Sverige för att få hennes syn på boendeområdet. Syfte Vårt syfte med arbetet är att jämföra kunskapsområdet boende i det svenska ämnet hem- och konsumentkunskap med huvudmomentet hem och miljö i finsk huslig ekonomi. Frågeställningar Hur beskrivs kunskapsområdet boende i kursplaner för ämnena hem- och konsumentkunskap och huslig ekonomi? Hur beskrivs kunskapsområdet boende i läroböcker för ämnena hem- och konsumentkunskap och huslig ekonomi? Problem Vi upplever att kunskapsområdet boende i hem- och konsumentkunskap får stå tillbaka för övriga områden och perspektiv i ämnet. Detta är synd, då vi uppfattar att det finns stor potential att lära för hållbar utveckling i boendeundervisning. Material De tre senaste svenska styrdokumenten i hem- och konsumentkunskap och motsvarande i finsk huslig ekonomi. Två förekommande läroböcker i hem- och konsumentkunskap och två i huslig ekonomi. Metod Vi har utfört textanalys utifrån ett didaktiskt analysinstrument av materialet inom området boende samt dess miljöaspekt i ett hållbarutvecklingsperspektiv. Det framkomna resultatet har sedan jämförts mellan de två länderna. Slutsats Kunskapsområdet boende kan, med fördel för lärande för hållbar utveckling, behandlas ämnesövergripande tillsammans med övriga områden i hem- och konsumentkunskap och integrerat med andra skolämnen. Elevernas egna frågor fokuseras. Nyckelord boende, hållbar utveckling, hem- och konsumentkunskap, huslig ekonomi, ämnesövergripande undervisningeng
dc.format.extent150057 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2820-07eng
dc.subjecthuslig ekonomieng
dc.subjectämnesövergripande undervisningeng
dc.subjectboendeeng
dc.subjecthållbar utvecklingeng
dc.subjecthem- och konsumentkunskapeng
dc.titleBoende för hållbar utveckling. Jämförelse av kunskapsområdet boende i svensk hem- och konsumentkunskap och finsk huslig ekonomi.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record