Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Emely
dc.date.accessioned2020-07-01T08:25:51Z
dc.date.available2020-07-01T08:25:51Z
dc.date.issued2020-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65344
dc.description.abstractSyftet med studien är att identifiera hur kommunikativa drag relaterar till uppgifter som används i matematikundervisningen. För att besvara studiens syfte ställs frågor om relationen däremellan. Den första frågan handlar om under vilka faser i en serie sammanlänkade uppgifter som särskilda kommunikativa drag används. Den andra frågan är hur lärare använder kommunikativa drag för att leda matematiska samtal i undervisningen med sammanlänkade uppgifter. Studien har en socialkonstruktivistisk utgångspunkt, där de sociomatematiska normer som finns i klassrummet har inverkan på hur lärare och elever agerar. För att undersöka vilka kommunikativa drag som används har ett konceptuellt ramverk som beskriver olika kommunikativa drag använts. I studien har videoinspelade filmer analyserats som alla är fortbildningsmaterial ur serier av läromedlet Contexts for learning mathematics (Fosnot & Dolk, 2001). Varje lektion innehåller en helklassundervisning, där läraren undervisar med kommunikativa drag ur en serie sammanlänkade uppgifter. Analysen av tre lektioner visar att trots att relationen mellan faserna med uppgifter i serien och de kommunikativa drag som används varierar, finns ett mönster som framträder. Det är att dragen beskriva, återge och tänk tyst finns med i den inledande fasen av samtliga lektioner. I två av tre lektioner används en större variation av drag i den utmanande fasen av serien än i de andra faserna. Gemensamt för lektionerna är att lärare använder kommunikativa drag i undervisning med sammanlänkade uppgifter på tre olika sätt: genom att lyfta flera olika strategier, låta elever få tid att tänka samt att fördjupa det matematiska innehållet.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectkommunikativa drag, serier sammanlänkade uppgifter, kommunikation, matematiska samtal, socialkonstruktivism, sociomatematiska normer.sv
dc.titleKommunikativa drag i relation till matematikuppgifter- en observationsstudie av matematiklektioner på lågstadiet.sv
dc.title.alternativeTalk moves in relation to math tasks - an observation study of mathematics lessons in primary school.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post