dc.contributor.author | Johansson, Emely | |
dc.date.accessioned | 2020-07-01T08:25:51Z | |
dc.date.available | 2020-07-01T08:25:51Z | |
dc.date.issued | 2020-07-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/65344 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att identifiera hur kommunikativa drag relaterar till uppgifter som används i matematikundervisningen. För att besvara studiens syfte ställs frågor om relationen däremellan. Den första frågan handlar om under vilka faser i en serie sammanlänkade uppgifter som särskilda kommunikativa drag används. Den andra frågan är hur lärare använder kommunikativa drag för att leda matematiska samtal i undervisningen med sammanlänkade uppgifter.
Studien har en socialkonstruktivistisk utgångspunkt, där de sociomatematiska normer som finns i klassrummet har inverkan på hur lärare och elever agerar. För att undersöka vilka kommunikativa drag som används har ett konceptuellt ramverk som beskriver olika kommunikativa drag använts. I studien har videoinspelade filmer analyserats som alla är fortbildningsmaterial ur serier av läromedlet Contexts for learning mathematics (Fosnot & Dolk, 2001). Varje lektion innehåller en helklassundervisning, där läraren undervisar med kommunikativa drag ur en serie sammanlänkade uppgifter. Analysen av tre lektioner visar att trots att relationen mellan faserna med uppgifter i serien och de kommunikativa drag som används varierar, finns ett mönster som framträder. Det är att dragen beskriva, återge och tänk tyst finns med i den inledande fasen av samtliga lektioner. I två av tre lektioner används en större variation av drag i den utmanande fasen av serien än i de andra faserna. Gemensamt för lektionerna är att lärare använder kommunikativa drag i undervisning med sammanlänkade uppgifter på tre olika sätt: genom att lyfta flera olika strategier, låta elever få tid att tänka samt att fördjupa det matematiska innehållet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | kommunikativa drag, serier sammanlänkade uppgifter, kommunikation, matematiska samtal, socialkonstruktivism, sociomatematiska normer. | sv |
dc.title | Kommunikativa drag i relation till matematikuppgifter- en observationsstudie av matematiklektioner på lågstadiet. | sv |
dc.title.alternative | Talk moves in relation to math tasks - an observation study of mathematics lessons in primary school. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |