• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utformning av cirkulära affärsmodeller i startups - En explorativ undersökning utifrån två perspektiv och det nystartade företaget Kitchenware by Tareq Taylor

Abstract
Ohållbar konsumtion och produktion påverkar såväl dagens som framtida generationer då vi i dagsläget brukar mer resurser än vad som är långsiktigt hållbart enligt de planetära gränserna. För att komplettera tidigare forskning som pekar på en alltför långsam omställning till en mer cirkulär ekonomi, behövs ytterligare studier som granskar nästa generations företag som grundar sina affärsidéer på cirkulära koncept. Syftet med studien är att öka kunskapen om vad nystartade företag bör ta i beaktning vid utformning av cirkulära affärsmodeller för att framgångsrikt skapa en marknad och efterfrågan för restaurerade produkter. En kvalitativ studie med ett abduktivt förhållningssätt har utformats och då ett forskningsgap har konstaterats baseras uppsatsen på en explorativ undersökning vilken är uppdelad i en förstudie och två delstudier, för att belysa viktiga faktorer utifrån två perspektiv. Resultatet av förstudien påvisar, utifrån det nystartade företaget Kitchenware by Tareq Taylor, hur en cirkulär affärsmodell kan utformas i praktiken. Resultatet av delstudierna påvisar, utifrån såväl affärsutvecklares och hållbarhetschefers som konsumenters perspektiv, 19 viktiga faktorer att ta hänsyn till. De berör såväl den operationella driften som förmågan att tydligt och informativt kommunicera med konsumenter, vilka bör tas i beaktning. Faktorer som framhålls utifrån bägge perspektiven likväl som med det teoretiska ramverket är existerande förutsättningar, kundsegment, kommunikation & information, tillit till varumärke, och incitament. Då dessa faktorer återspeglas i de olika perspektiven samt det teoretiska ramverket kan de anses vara av störst vikt att ta hänsyn till vid utformning av cirkulära affärsmodeller för att skapa en marknad och efterfrågan. För att underlätta och möjliggöra en snabbare övergång till en mer cirkulär ekonomi anser författarna till denna uppsats att det krävs vidare forskning avseende utformning av cirkulära affärsmodeller överlag och i startups specifikt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/65411
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_65411_1.pdf (1.284Mb)
Date
2020-07-01
Author
Rönnerman, Sara
Martinsson, Karin
Keywords
Startups, Cirkulära affärsmodeller, Konsumenter, Faktorer
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
19/20:10
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV