Utformning av cirkulära affärsmodeller i startups - En explorativ undersökning utifrån två perspektiv och det nystartade företaget Kitchenware by Tareq Taylor
Abstract
Ohållbar konsumtion och produktion påverkar såväl dagens som framtida generationer då vi i
dagsläget brukar mer resurser än vad som är långsiktigt hållbart enligt de planetära gränserna.
För att komplettera tidigare forskning som pekar på en alltför långsam omställning till en mer
cirkulär ekonomi, behövs ytterligare studier som granskar nästa generations företag som
grundar sina affärsidéer på cirkulära koncept. Syftet med studien är att öka kunskapen om vad
nystartade företag bör ta i beaktning vid utformning av cirkulära affärsmodeller för att
framgångsrikt skapa en marknad och efterfrågan för restaurerade produkter. En kvalitativ
studie med ett abduktivt förhållningssätt har utformats och då ett forskningsgap har konstaterats
baseras uppsatsen på en explorativ undersökning vilken är uppdelad i en förstudie och två
delstudier, för att belysa viktiga faktorer utifrån två perspektiv. Resultatet av förstudien påvisar,
utifrån det nystartade företaget Kitchenware by Tareq Taylor, hur en cirkulär affärsmodell kan
utformas i praktiken. Resultatet av delstudierna påvisar, utifrån såväl affärsutvecklares och
hållbarhetschefers som konsumenters perspektiv, 19 viktiga faktorer att ta hänsyn till. De berör
såväl den operationella driften som förmågan att tydligt och informativt kommunicera med
konsumenter, vilka bör tas i beaktning. Faktorer som framhålls utifrån bägge perspektiven
likväl som med det teoretiska ramverket är existerande förutsättningar, kundsegment,
kommunikation & information, tillit till varumärke, och incitament. Då dessa faktorer
återspeglas i de olika perspektiven samt det teoretiska ramverket kan de anses vara av störst
vikt att ta hänsyn till vid utformning av cirkulära affärsmodeller för att skapa en marknad och
efterfrågan. För att underlätta och möjliggöra en snabbare övergång till en mer cirkulär
ekonomi anser författarna till denna uppsats att det krävs vidare forskning avseende utformning
av cirkulära affärsmodeller överlag och i startups specifikt.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-07-01Author
Rönnerman, Sara
Martinsson, Karin
Keywords
Startups, Cirkulära affärsmodeller, Konsumenter, Faktorer
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
19/20:10
Language
swe