CSR-kommunikation mellan moder- och dotterbolag En jämförande fallstudie om kommunikationen av CSR hos multinationella företag i tjänstesektorn och tillverkningssektorn
Abstract
Background and problem discussion: Multinational companies have many stakeholders
who review their CSR, and studies show that communication of CSR may be lost between
parent and subsidiary companies. Additional factors that affect the internal communication of
CSR are whether the company is a service company or a manufacturing company.
Multinationalism and the company's fundamental business can both have an impact on how
the internal communication of CSR is communicated, implemented and influences the
engagement of employees.
Purpose: The purpose of the thesis is to analyze how CSR is communicated internally and
how it differs between a service company and a manufacturing company, both owned by
foreign parent companies.
Methodology: The study is a comparative case study that uses a qualitative method with a
abductive approach. The study is based on both primary and secondary sources and the study's
empirical data was collected through eight semi-structured interviews, four at each case
company. The empirical data has been analyzed using the study's theory section, which
consists of theories regarding CSR communication and engagement.
Conclusion: The study finds clear differences between the two case companies' CSR
communication. The main reasons for the distinctions are based on the companies' different
business models, where the manufacturing company Elga must comply with comprehensive
legislation connected to their production, whereas the service company Planon does not have
to take this into account to the same extent. Furthermore, the structure of internal
communication has an impact on employee engagement, where transparency and inclusion are
shown to be the most important factors in both companies. Finally, it can be concluded that
effective internal communication is of great importance to multinational companies, as it is a
basic prerequisite for communicating their CSR.
Degree
Student essay
Other description
Bakgrund och problemdiskussion: Multinationella företag har många intressenter som
granskar dess CSR-arbete, dessutom visar studier att kommunikationen av CSR kan komma
att gå förlorad mellan moder- och dotterbolag. Ytterligare faktorer som har inverkan på den
interna kommunikationen av CSR är om företaget är ett tjänsteföretag eller ett
tillverkningsföretag, beroende på dess möjlighet att mäta sin miljöpåverkan. Multinationalitet
och företagets grundläggande verksamhet kan båda ha inverkan på hur den interna
kommunikationen av CSR kommuniceras, implementeras och engagerar.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera hur CSR kommuniceras internt samt hur det
skiljer sig åt mellan ett tjänsteföretag och ett tillverkningsföretag som båda ägs av utländska
moderbolag.
Metod: Studien är en jämförande fallstudie som tillämpar en kvalitativ metod och har en
abduktiv ansats. Studien baseras på både primär- och sekundärkällor och studiens empiri har
samlats in genom åtta semistrukturerade intervjuer. Den empiriska datan har analyserats med
hjälp av studiens referensram som består av teorier rörande CSR-kommunikation och
engagemang.
Slutsats: Studien konstaterar tydliga skillnader mellan de två fallföretagens interna CSRkommunikation.
De främsta orsakerna till distinktionen grundar sig i företagens skilda
kärnverksamheter, där tillverkningsföretaget Elga måste förhålla sig till lagstiftning knutet till
deras produktion, något som tjänsteföretaget Planon inte behöver ta hänsyn till i samma
utsträckning. Vidare har strukturen på den interna kommunikationen påverkan på de anställdas
engagemang, där transparens och inkludering påvisas vara de viktigaste faktorerna hos båda
fallföretagen. Slutligen kan det konstateras att en fungerande intern kommunikationen är av
stor vikt för multinationella företag, då det är en grundläggande förutsättning för att kunna
kommunicera sin CSR.
View/ Open
Date
2020-07-01Author
Erixon, Pernilla
Westvik, Celine E.
Keywords
CSR-communication, producing companies, service companies, engagement, multinational corporations
CSR-kommunikation, tillverkande företag, tjänsteföretag, engagemang, multinationella företag
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
19/20:14
Language
swe