• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

CSR-kommunikation mellan moder- och dotterbolag En jämförande fallstudie om kommunikationen av CSR hos multinationella företag i tjänstesektorn och tillverkningssektorn

Sammanfattning
Background and problem discussion: Multinational companies have many stakeholders who review their CSR, and studies show that communication of CSR may be lost between parent and subsidiary companies. Additional factors that affect the internal communication of CSR are whether the company is a service company or a manufacturing company. Multinationalism and the company's fundamental business can both have an impact on how the internal communication of CSR is communicated, implemented and influences the engagement of employees. Purpose: The purpose of the thesis is to analyze how CSR is communicated internally and how it differs between a service company and a manufacturing company, both owned by foreign parent companies. Methodology: The study is a comparative case study that uses a qualitative method with a abductive approach. The study is based on both primary and secondary sources and the study's empirical data was collected through eight semi-structured interviews, four at each case company. The empirical data has been analyzed using the study's theory section, which consists of theories regarding CSR communication and engagement. Conclusion: The study finds clear differences between the two case companies' CSR communication. The main reasons for the distinctions are based on the companies' different business models, where the manufacturing company Elga must comply with comprehensive legislation connected to their production, whereas the service company Planon does not have to take this into account to the same extent. Furthermore, the structure of internal communication has an impact on employee engagement, where transparency and inclusion are shown to be the most important factors in both companies. Finally, it can be concluded that effective internal communication is of great importance to multinational companies, as it is a basic prerequisite for communicating their CSR.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Bakgrund och problemdiskussion: Multinationella företag har många intressenter som granskar dess CSR-arbete, dessutom visar studier att kommunikationen av CSR kan komma att gå förlorad mellan moder- och dotterbolag. Ytterligare faktorer som har inverkan på den interna kommunikationen av CSR är om företaget är ett tjänsteföretag eller ett tillverkningsföretag, beroende på dess möjlighet att mäta sin miljöpåverkan. Multinationalitet och företagets grundläggande verksamhet kan båda ha inverkan på hur den interna kommunikationen av CSR kommuniceras, implementeras och engagerar. Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera hur CSR kommuniceras internt samt hur det skiljer sig åt mellan ett tjänsteföretag och ett tillverkningsföretag som båda ägs av utländska moderbolag. Metod: Studien är en jämförande fallstudie som tillämpar en kvalitativ metod och har en abduktiv ansats. Studien baseras på både primär- och sekundärkällor och studiens empiri har samlats in genom åtta semistrukturerade intervjuer. Den empiriska datan har analyserats med hjälp av studiens referensram som består av teorier rörande CSR-kommunikation och engagemang. Slutsats: Studien konstaterar tydliga skillnader mellan de två fallföretagens interna CSRkommunikation. De främsta orsakerna till distinktionen grundar sig i företagens skilda kärnverksamheter, där tillverkningsföretaget Elga måste förhålla sig till lagstiftning knutet till deras produktion, något som tjänsteföretaget Planon inte behöver ta hänsyn till i samma utsträckning. Vidare har strukturen på den interna kommunikationen påverkan på de anställdas engagemang, där transparens och inkludering påvisas vara de viktigaste faktorerna hos båda fallföretagen. Slutligen kan det konstateras att en fungerande intern kommunikationen är av stor vikt för multinationella företag, då det är en grundläggande förutsättning för att kunna kommunicera sin CSR.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/65414
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_65414_1.pdf (816.4Kb)
Datum
2020-07-01
Författare
Erixon, Pernilla
Westvik, Celine E.
Nyckelord
CSR-communication, producing companies, service companies, engagement, multinational corporations
CSR-kommunikation, tillverkande företag, tjänsteföretag, engagemang, multinationella företag
Serie/rapportnr.
Environmental Management/Uthålligt företagande
19/20:14
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV