• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Länge leve möblerna - En kvalitativ studie om hur den svenska möbelbranschen arbetar med strategier för cirkulära affärsmodeller

Abstract
Bakgrund: Den linjära ekonomin, som präglat hela industrialiseringen av samhället, är inte längre hållbar och en övergång till en cirkulär ekonomi är därför högst nödvändigt för att kunna minska koldioxidutsläppen och miljöpåverkan. Den svenska möbelbranschen har länge präglats av den linjära ekonomin, där möbler produceras, konsumeras och slängs. En omställning krävs, särskilt eftersom branschens omfattning fortfarande växer. Vidare krävs det att förändringen görs på en nivå som rör affärsmodeller. Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för hur den svenska möbelbranschen arbetar med strategier för cirkulära affärsmodeller, samt vilka utmaningar som finns i omställningen till en cirkulär ekonomi. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie med en abduktiv ansats. Den teoretiska utgångspunkten bygger på tidigare forskning inom ämnet, samt teorier hämtade från av böcker och vetenskapliga artiklar. Den primära datans empiriska material består av två semistrukturerade intervjuer, med projektledaren för RISE-projektet Affärsmodellinnovation för cirkulära möbelflöden samt Kinnarps hållbarhetschef. Detta kompletteras med RISEprojektets rapporter. Resultat och Slutsats: Den svenska möbelbranschen är fortfarande övervägande linjär, men företagen tillämpar cirkulära principer som kan kopplas till teorierna för en cirkulär ekonomi. Strategier för att förlänga livet på både produkter och material är en av de cirkulära grundprinciperna, liksom tjänster där kunden betalar för användningen snarare än den fysiska produkten. För att nå en cirkulär ekonomi krävs arbete både internt och externt, där det idag finns ett flertal utmaningar i den svenska möbelbranschen. De största utmaningarna rör företagets värdekedja, marknadsdialogen samt spårbarheten av produkter och material.
Degree
Student essay
Other description
Background: The linear economy is based on the assumption that products are being produced, consumed, used and then disposed as waste. The industrialization was fueled by this economy, which has shown to be highly unsustainable. In the Swedish furniture industry, furniture is disposed as waste due to changes in demand even though the furniture is still functional. Therefore the industry needs to convert from a linear economy to a circular economy. Furthermore, this needs to be done on a business model level. Purpose: The purpose of this thesis is to increase the understanding of how the Swedish furniture industry works with strategies aiming to create circular business models, as well as of what are existing challenges in the transition to a circular economy. Method: The paper is based on a qualitative method with an abductive approach. Previous research in the subject and other theories in circular economy have been the basis for the theoretical starting point. The empirical data collection consists of semi-structured interviews with the project manager for the RISE project Business model innovation for circular furniture flows and the sustainability manager from Kinnarps. This is supplemented by the RISE project reports. Results and Conclusions: The Swedish furniture industry is still predominantly linear, even though the companies in the industry apply circular principles that can be linked to the theories of circular economy. One main principle is to create a long-lived product, as well as offering the customer different services that focus on the function rather than the physical product. To reach a circular economy, the furniture industry needs to include both internal and external activities, which comes with several challenges. The main challenges are tied to the company value chain, the market dialogue and the traceability of products and it’s materials.
URI
http://hdl.handle.net/2077/65415
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_65415_1.pdf (463.1Kb)
Date
2020-07-01
Author
Ekman, Ebba
Stenmark, Julia
Keywords
Cirkulär Ekonomi, Strategi, Affärsmodell, Cirkulär affärsmodell, Möbelbranschen
Circular Economy, Strategy, Business model, Circular Business model, Furniture industry
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
19/20:15
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV