dc.contributor.author | Ekman, Ebba | |
dc.contributor.author | Stenmark, Julia | |
dc.date.accessioned | 2020-07-01T14:06:35Z | |
dc.date.available | 2020-07-01T14:06:35Z | |
dc.date.issued | 2020-07-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/65415 | |
dc.description | Background: The linear economy is based on the assumption that products are being
produced, consumed, used and then disposed as waste. The industrialization was fueled by
this economy, which has shown to be highly unsustainable. In the Swedish furniture industry,
furniture is disposed as waste due to changes in demand even though the furniture is still
functional. Therefore the industry needs to convert from a linear economy to a circular
economy. Furthermore, this needs to be done on a business model level.
Purpose: The purpose of this thesis is to increase the understanding of how the Swedish
furniture industry works with strategies aiming to create circular business models, as well as
of what are existing challenges in the transition to a circular economy.
Method: The paper is based on a qualitative method with an abductive approach. Previous
research in the subject and other theories in circular economy have been the basis for the
theoretical starting point. The empirical data collection consists of semi-structured interviews
with the project manager for the RISE project Business model innovation for circular
furniture flows and the sustainability manager from Kinnarps. This is supplemented by the
RISE project reports.
Results and Conclusions: The Swedish furniture industry is still predominantly linear, even
though the companies in the industry apply circular principles that can be linked to the
theories of circular economy. One main principle is to create a long-lived product, as well as
offering the customer different services that focus on the function rather than the physical
product. To reach a circular economy, the furniture industry needs to include both internal and
external activities, which comes with several challenges. The main challenges are tied to the
company value chain, the market dialogue and the traceability of products and it’s materials. | sv |
dc.description.abstract | Bakgrund: Den linjära ekonomin, som präglat hela industrialiseringen av samhället, är inte
längre hållbar och en övergång till en cirkulär ekonomi är därför högst nödvändigt för att
kunna minska koldioxidutsläppen och miljöpåverkan. Den svenska möbelbranschen har länge
präglats av den linjära ekonomin, där möbler produceras, konsumeras och slängs. En
omställning krävs, särskilt eftersom branschens omfattning fortfarande växer. Vidare krävs
det att förändringen görs på en nivå som rör affärsmodeller.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för hur den svenska möbelbranschen
arbetar med strategier för cirkulära affärsmodeller, samt vilka utmaningar som finns i
omställningen till en cirkulär ekonomi.
Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie med en abduktiv ansats. Den teoretiska
utgångspunkten bygger på tidigare forskning inom ämnet, samt teorier hämtade från av
böcker och vetenskapliga artiklar. Den primära datans empiriska material består av två
semistrukturerade intervjuer, med projektledaren för RISE-projektet Affärsmodellinnovation
för cirkulära möbelflöden samt Kinnarps hållbarhetschef. Detta kompletteras med RISEprojektets
rapporter.
Resultat och Slutsats: Den svenska möbelbranschen är fortfarande övervägande linjär, men
företagen tillämpar cirkulära principer som kan kopplas till teorierna för en cirkulär ekonomi.
Strategier för att förlänga livet på både produkter och material är en av de cirkulära
grundprinciperna, liksom tjänster där kunden betalar för användningen snarare än den fysiska
produkten. För att nå en cirkulär ekonomi krävs arbete både internt och externt, där det idag
finns ett flertal utmaningar i den svenska möbelbranschen. De största utmaningarna rör
företagets värdekedja, marknadsdialogen samt spårbarheten av produkter och material. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Environmental Management/Uthålligt företagande | sv |
dc.relation.ispartofseries | 19/20:15 | sv |
dc.subject | Cirkulär Ekonomi, Strategi, Affärsmodell, Cirkulär affärsmodell, Möbelbranschen | sv |
dc.subject | Circular Economy, Strategy, Business model, Circular Business model, Furniture industry | sv |
dc.title | Länge leve möblerna - En kvalitativ studie om hur den svenska möbelbranschen arbetar med strategier för cirkulära affärsmodeller | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |