• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Limitato och supply chain management En kvalitativ fallstudie om hur Limitato som är verksamma på lyxmarknaden inom modeindustrin arbetar med supply chain management.

Abstract
Idag lever vi i ett samhälle där användningen av internet och kommunikationsteknik gör att snabb spridning av olika trender via sociala medier och digitala plattformar är möjlig. Modebranschen är en bransch som har påverkats mycket av detta. Genom den snabba spridningen av trender har konsumenters efterfrågan börjat bli allt mer volatil. För att kunna hantera konsumenternas efterfrågan på modemarknaden så behöver företagen arbeta mycket med supply chain management. Studier har visat att det är avgörande att idag se till hela supply chain perspektivet för att vara konkurrenskraftiga på modemarknaden. Vidare går det idag att dela upp modeindustrin i två segment. Det finns den delen av marknaden som säljer produkter till ett lågt pris och därför är tillgängliga för många konsumenter och så finns det företag som vänder sig till en annan del av marknaden och lägger fokus på exklusiva och dyra produkter för ett mer elitistiskt segment av marknaden, det vill säga lyxmarknaden. Tidigare forskning visar att arbetet med supply chain management för de två segmenten ser olika ut. Fokus för arbetet med supply chain management på massmarknaden ligger i att förse marknaden med produkter till ett bra pris samt att snabbt svara på den efterfrågan som råder. Fokus för arbetet med supply chain management på lyxmarknaden ligger istället i att förse marknaden med exklusiva varor, uppfylla emotionella aspekter av att konsumera lyxvaror samt bidra till en köpupplevelse som konsumenterna värderar högt. Limitato är ett svenskt klädföretag verksamt på lyxmarknaden. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur Limitatos arbete med supply chain management ser ut i förhållande till vad den tidigare forskningen om supply chain management visar. För att få en ökad förståelse för hur Limitato arbetar med supply chain management har en fallstudie av företaget genomförts. Genom att intervjua de som arbetar på Limitato samlades data in som sedan har analyserats och jämförts med den tidigare forskningen inom ämnet. Utifrån den insamlade datan och den tidigare forskningen har vi kommit till slutsatsen att Limitatos arbete med supply chain management i många avseenden stämmer överens med vad den tidigare forskningen inom området visar på.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/65416
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_65416_1.pdf (503.2Kb)
Date
2020-07-01
Author
Hülphers, Julia
Öberg, Lisa
Keywords
supply chain management, supply chain, modebranschen, lyxmarknad, massmarknad
Series/Report no.
Logistik
19/20:13
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV