Limitato och supply chain management En kvalitativ fallstudie om hur Limitato som är verksamma på lyxmarknaden inom modeindustrin arbetar med supply chain management.
Abstract
Idag lever vi i ett samhälle där användningen av internet och kommunikationsteknik gör att snabb
spridning av olika trender via sociala medier och digitala plattformar är möjlig. Modebranschen är
en bransch som har påverkats mycket av detta. Genom den snabba spridningen av trender har
konsumenters efterfrågan börjat bli allt mer volatil. För att kunna hantera konsumenternas
efterfrågan på modemarknaden så behöver företagen arbeta mycket med supply chain
management. Studier har visat att det är avgörande att idag se till hela supply chain perspektivet
för att vara konkurrenskraftiga på modemarknaden. Vidare går det idag att dela upp modeindustrin
i två segment. Det finns den delen av marknaden som säljer produkter till ett lågt pris och därför
är tillgängliga för många konsumenter och så finns det företag som vänder sig till en annan del av
marknaden och lägger fokus på exklusiva och dyra produkter för ett mer elitistiskt segment av
marknaden, det vill säga lyxmarknaden. Tidigare forskning visar att arbetet med supply chain
management för de två segmenten ser olika ut. Fokus för arbetet med supply chain management
på massmarknaden ligger i att förse marknaden med produkter till ett bra pris samt att snabbt svara
på den efterfrågan som råder. Fokus för arbetet med supply chain management på lyxmarknaden
ligger istället i att förse marknaden med exklusiva varor, uppfylla emotionella aspekter av att
konsumera lyxvaror samt bidra till en köpupplevelse som konsumenterna värderar högt. Limitato
är ett svenskt klädföretag verksamt på lyxmarknaden. Syftet med denna uppsats har varit att
undersöka hur Limitatos arbete med supply chain management ser ut i förhållande till vad den
tidigare forskningen om supply chain management visar. För att få en ökad förståelse för hur
Limitato arbetar med supply chain management har en fallstudie av företaget genomförts. Genom
att intervjua de som arbetar på Limitato samlades data in som sedan har analyserats och jämförts
med den tidigare forskningen inom ämnet. Utifrån den insamlade datan och den tidigare
forskningen har vi kommit till slutsatsen att Limitatos arbete med supply chain management i
många avseenden stämmer överens med vad den tidigare forskningen inom området visar på.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-07-01Author
Hülphers, Julia
Öberg, Lisa
Keywords
supply chain management, supply chain, modebranschen, lyxmarknad, massmarknad
Series/Report no.
Logistik
19/20:13
Language
swe