Planering för en effektiv hemtjänst - En fallstudie om kapacitetsplanering och schemaläggning inom Hemtjänsten i Kungsbacka Kommun
Abstract
Vården i Sverige och i världen står inför en rad utmaningar de kommande åren med bland annat
en åldrande befolkning och fler multisjuka. Det kräver tillräckligt med kompetent personal att
utföra olika arbetsuppgifter, samtidigt som verksamheterna behöver hushålla med resurserna på
ett effektivt sätt. Att kapacitetsplanera och schemalägga inom vården är komplext, men nödvändigt
för att möta det ökade behovet av vård. Inom hemtjänsten handlar det om att effektivt planera alla
insatser och schemaläggning av personal, samt se över vilka digitala verktyg som kan stötta
verksamheten.
Sedan 2019 använder hemtjänsten i Kungsbacka kommun planeringsverktyget IntraPhone som har
stött på en del problem i verksamheten. Samtidigt arbetar de med välfärdsteknik som en del av sin
digitaliseringsstrategi. Syftet med studien är att studera hur Hemtjänsten i Kungsbacka kommun
arbetar med kapacitetsplanering och schemaläggning samt undersöka vilka förbättringar och
effektiviseringar som kan göras.
Studien har en kvalitativ forskningsansats. Empirin består främst av intervjuer som till största del
genomförts på olika befattningar inom organisationen som studerats. Vidare har en representant
på IntraPhone intervjuats. Slutligen har två intervjuer genomförts på två andra kommuner, för att
se på vilka förbättringar Kungsbacka kan göra, så kallad benchmarking. Utgångspunkten i teorin
har varit tidigare forskning på ämnet kapacitetsplanering och schemaläggning, i tjänstesektorn
samt inom vården.
Utifrån datainsamlingen som gjorts (primär- och sekundärdata) har den nuvarande situationen
beskrivits och förbättringsområden har funnits. Förbättringsområden är bland annat att
hemtjänsten i Kungsbacka skulle kunna delas in i mindre geografiska områden och att personalen
ska kunna flyttas mellan enheterna. Kommunen skulle även kunna ha planerare som enbart arbetar
med planering och på så sätt förbättra kontinuiteten samt se till att personalen har tillräckligt med
tid mellan och under insatser. Dessutom skulle personalen kunna ha inplanerad tid för
dokumentation; för att fler genomförandeplaner ska finnas tillgängliga och på så sätt vara enklare
för personal att förstå sina arbetsuppgifter. Vidare skulle välfärdsteknik kunna användas i större
utsträckning för en effektivare verksamhet. Som övergripande förbättringsområde verkar
kommunikationen (interna och externa) vara bristande och det är något Kungsbacka kommun
skulle kunna förbättra.
Degree
Student essay
Other description
The healthcare sector in Sweden and the rest of the world is facing many challenges with an aging
population and multi-morbidity. The system requires enough competent health care personnel to
perform tasks, while the operations departments need to use the resources in an efficient way.
Capacity planning and scheduling in the healthcare is complex, but essential in order to meet the
increasing demand in healthcare. In the home care sector, it includes efficiently planning all the
care needed and scheduling of personnel, and finding the right digital aids to support the
operations.
Since 2019 the home care in Kungsbacka municipality is using the planning tool IntraPhone which
has created some obstacles in operations. At the same time, Kungsbacka is using digital aids as a
part of its strategy of digitalisation. The purpose of this study is to show how the home care in
Kungsbacka municipality is using capacity planning and scheduling in their operations. The goal
with the report is to find possible areas of improvement and how the units can work more
efficiently.
The study has a qualitative approach. The empiric material consists of interviews conducted with
personnel, planners and managers in the organisation. Also, a representative at IntraPhone has
been interviewed. To use benchmarking, interviews have been conducted with two people working
at two different municipalities which are leading in the field of digital aids and planning; to gather
inspiration in what Kungsbacka can do to improve their operations. Lastly, theory has been used
based on secondary data about scheduling and capacity planning; in both industries and the
healthcare sector.
Based on the primary and secondary data, the current situation has been described and areas of
improvement have been found. Among the areas of improvement are: to divide the home care units
to work in smaller geographic areas and to move the staff between the different units. In addition,
the planners should only work with the planning department and not in the daily operations, to
make the planning more efficient. The staff should also have more time in their schedule for
documentation to improve the communication between the staff and improve the care given to the
caretakers. Planned time for documentation would help the staff to give better care and a better
work situation. Digital aids could be used to improve efficiency in the organisation. Lastly, the
main area of improvement seems to be internal and external communication.
View/ Open
Date
2020-07-01Author
Barkman, Lisa
Björnhager, Sara
Keywords
Kapacitetsplanering, schemaläggning, sjukvård, hemtjänst, Kungsbacka
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
19/20:12
Language
swe