Visa enkel post

dc.contributor.authorBarkman, Lisa
dc.contributor.authorBjörnhager, Sara
dc.date.accessioned2020-07-01T15:37:09Z
dc.date.available2020-07-01T15:37:09Z
dc.date.issued2020-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65420
dc.descriptionThe healthcare sector in Sweden and the rest of the world is facing many challenges with an aging population and multi-morbidity. The system requires enough competent health care personnel to perform tasks, while the operations departments need to use the resources in an efficient way. Capacity planning and scheduling in the healthcare is complex, but essential in order to meet the increasing demand in healthcare. In the home care sector, it includes efficiently planning all the care needed and scheduling of personnel, and finding the right digital aids to support the operations. Since 2019 the home care in Kungsbacka municipality is using the planning tool IntraPhone which has created some obstacles in operations. At the same time, Kungsbacka is using digital aids as a part of its strategy of digitalisation. The purpose of this study is to show how the home care in Kungsbacka municipality is using capacity planning and scheduling in their operations. The goal with the report is to find possible areas of improvement and how the units can work more efficiently. The study has a qualitative approach. The empiric material consists of interviews conducted with personnel, planners and managers in the organisation. Also, a representative at IntraPhone has been interviewed. To use benchmarking, interviews have been conducted with two people working at two different municipalities which are leading in the field of digital aids and planning; to gather inspiration in what Kungsbacka can do to improve their operations. Lastly, theory has been used based on secondary data about scheduling and capacity planning; in both industries and the healthcare sector. Based on the primary and secondary data, the current situation has been described and areas of improvement have been found. Among the areas of improvement are: to divide the home care units to work in smaller geographic areas and to move the staff between the different units. In addition, the planners should only work with the planning department and not in the daily operations, to make the planning more efficient. The staff should also have more time in their schedule for documentation to improve the communication between the staff and improve the care given to the caretakers. Planned time for documentation would help the staff to give better care and a better work situation. Digital aids could be used to improve efficiency in the organisation. Lastly, the main area of improvement seems to be internal and external communication.sv
dc.description.abstractVården i Sverige och i världen står inför en rad utmaningar de kommande åren med bland annat en åldrande befolkning och fler multisjuka. Det kräver tillräckligt med kompetent personal att utföra olika arbetsuppgifter, samtidigt som verksamheterna behöver hushålla med resurserna på ett effektivt sätt. Att kapacitetsplanera och schemalägga inom vården är komplext, men nödvändigt för att möta det ökade behovet av vård. Inom hemtjänsten handlar det om att effektivt planera alla insatser och schemaläggning av personal, samt se över vilka digitala verktyg som kan stötta verksamheten. Sedan 2019 använder hemtjänsten i Kungsbacka kommun planeringsverktyget IntraPhone som har stött på en del problem i verksamheten. Samtidigt arbetar de med välfärdsteknik som en del av sin digitaliseringsstrategi. Syftet med studien är att studera hur Hemtjänsten i Kungsbacka kommun arbetar med kapacitetsplanering och schemaläggning samt undersöka vilka förbättringar och effektiviseringar som kan göras. Studien har en kvalitativ forskningsansats. Empirin består främst av intervjuer som till största del genomförts på olika befattningar inom organisationen som studerats. Vidare har en representant på IntraPhone intervjuats. Slutligen har två intervjuer genomförts på två andra kommuner, för att se på vilka förbättringar Kungsbacka kan göra, så kallad benchmarking. Utgångspunkten i teorin har varit tidigare forskning på ämnet kapacitetsplanering och schemaläggning, i tjänstesektorn samt inom vården. Utifrån datainsamlingen som gjorts (primär- och sekundärdata) har den nuvarande situationen beskrivits och förbättringsområden har funnits. Förbättringsområden är bland annat att hemtjänsten i Kungsbacka skulle kunna delas in i mindre geografiska områden och att personalen ska kunna flyttas mellan enheterna. Kommunen skulle även kunna ha planerare som enbart arbetar med planering och på så sätt förbättra kontinuiteten samt se till att personalen har tillräckligt med tid mellan och under insatser. Dessutom skulle personalen kunna ha inplanerad tid för dokumentation; för att fler genomförandeplaner ska finnas tillgängliga och på så sätt vara enklare för personal att förstå sina arbetsuppgifter. Vidare skulle välfärdsteknik kunna användas i större utsträckning för en effektivare verksamhet. Som övergripande förbättringsområde verkar kommunikationen (interna och externa) vara bristande och det är något Kungsbacka kommun skulle kunna förbättra.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries19/20:12sv
dc.subjectKapacitetsplanering, schemaläggning, sjukvård, hemtjänst, Kungsbackasv
dc.titlePlanering för en effektiv hemtjänst - En fallstudie om kapacitetsplanering och schemaläggning inom Hemtjänsten i Kungsbacka Kommunsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post