Show simple item record

dc.contributor.authorHellberg Håkansson, Nino
dc.date.accessioned2020-07-02T08:23:08Z
dc.date.available2020-07-02T08:23:08Z
dc.date.issued2020-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65442
dc.description.abstractNino Hellberg Håkansson har undersökt hur olika metoder för att skriva musik påverkar de stycken han skriver. Arbetet börjar med att undersöka hur tre av hans kompositioner är uppbyggda. Dessa verk har skrivits med tre olika kompositionsmetoder. Den första arbetsmetoden är att jobba ut verkets form först och sedan jobba ut det detaljerade materialet efter denna struktur. Den andra är att direkt arbeta på små musikaliska fragment, som senare sätts ihop till en större form. Det tredje sättet är en kombination av de två första sättet, där man jobbar med musikaliska fragment, samtidigt som man har en storform som de ska passa in i. Nino tittar på fördelar och nackdelar med de olika metoderna, och även på vilka musikaliska spår som metoderna lämnar på kompositionen. Till sist kommer han fram till att det både handlar om att kombinera den första och andra arbetsmetoden för att hitta en arbetsprocess som är personlig, samtidigt som man försöker förnya sig genom att arbeta med metoder man inte är bekväm med.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectKompositionsv
dc.subjectKompositionsmetodersv
dc.subjectKreativa processersv
dc.titleEn analys av tre olika kompositionsmetodersv
dc.title.alternativeAn analysis of three different compositional methods.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record