• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läroböcker i hem- och konsumentkunskap ur ett genusperspektiv

Sammanfattning
Abstract Institution Institutionen för hushållsvetenskap Författare Anna Kardell och Yasmine Posio Nilsson Titel Läroböcker i hem- och konsumentkunskap ur ett genusperspektiv Syfte Vårt syfte är att ur ett genusperspektiv studera hem- och konsumentkunskapsböcker. Fråge- Hur ”görs” kvinnligt och manligt i läroböckerna? ställningar På vilket sätt framställs jämställdhet i läroböckerna? Vad sägs, vad sägs inte? Hur förhåller sig läroböckerna till styrdokumenten när det gäller jämställdhet? Problem För att Sverige ska kunna bli jämställt anser regeringen att könsmaktsordningen måste brytas. I styrdokument för skolan är jämställdhet en viktig faktor och då läroböcker används i undervisningen antas de följa styrdokumenten. Problemet är att läroböcker i hem- och konsumentkunskap inte granskats ur ett genusperspektiv. Material Läroböcker i hem- och konsumentkunskap Metod Vi har gjort en kvalitativ innehållsanalys, då den kan användas för att göra komplicerade tolkningar av text. Vi ville gå på djupet i text och bild för att få fram vad som sägs och vad som inte sägs. Resultat Vi har funnit att text och bild oftast är neutral och genusfri, och ibland inkluderande. Läroböckerna har även inslag av stereotypisering och exkludering. Vår slutsats är att läroböckerna inte kan sägas bryta traditionella könsmönster och därmed inte följer styrdokumenten för skolan. Detta ställer krav på lärarprofessionen. Trots att jämställdheten ökat över tid har läroböckerna inte följt samma utveckling. Nyckelord Genus, jämställdhet, styrdokument, läroböcker, hem- och konsumentkunskap
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/654
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05-2820-05.pdf (266.0Kb)
Datum
2005
Författare
Kardell, Anna
Posio Nilsson, Yasmine
Nyckelord
läroböcker
hem- och konsumentkunskap
Genus
jämställdhet
styrdokument
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2820-05
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV