Läroböcker i hem- och konsumentkunskap ur ett genusperspektiv
Sammanfattning
Abstract
Institution Institutionen för hushållsvetenskap
Författare Anna Kardell och Yasmine Posio Nilsson
Titel Läroböcker i hem- och konsumentkunskap ur ett genusperspektiv
Syfte Vårt syfte är att ur ett genusperspektiv studera hem- och konsumentkunskapsböcker.
Fråge- Hur ”görs” kvinnligt och manligt i läroböckerna?
ställningar
På vilket sätt framställs jämställdhet i läroböckerna? Vad sägs, vad sägs inte?
Hur förhåller sig läroböckerna till styrdokumenten när det gäller jämställdhet?
Problem För att Sverige ska kunna bli jämställt anser regeringen att könsmaktsordningen
måste brytas. I styrdokument för skolan är jämställdhet en viktig faktor och då
läroböcker används i undervisningen antas de följa styrdokumenten. Problemet
är att läroböcker i hem- och konsumentkunskap inte granskats ur ett
genusperspektiv.
Material Läroböcker i hem- och konsumentkunskap
Metod Vi har gjort en kvalitativ innehållsanalys, då den kan användas för att göra
komplicerade tolkningar av text. Vi ville gå på djupet i text och bild för att få
fram vad som sägs och vad som inte sägs.
Resultat Vi har funnit att text och bild oftast är neutral och genusfri, och ibland inkluderande.
Läroböckerna har även inslag av stereotypisering och exkludering. Vår
slutsats är att läroböckerna inte kan sägas bryta traditionella könsmönster och
därmed inte följer styrdokumenten för skolan. Detta ställer krav på
lärarprofessionen. Trots att jämställdheten ökat över tid har läroböckerna inte
följt samma utveckling.
Nyckelord Genus, jämställdhet, styrdokument, läroböcker, hem- och konsumentkunskap
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Kardell, Anna
Posio Nilsson, Yasmine
Nyckelord
läroböcker
hem- och konsumentkunskap
Genus
jämställdhet
styrdokument
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2820-05
Språk
swe