• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie om hur livsmedelsbutiker arbetar för att minska matsvinnet

Sammanfattning
Matsvinn är ett globalt problem som bidrar till ett onödigt resursutnyttjande som genererar stora mängder utsläpp av växthusgaser. Detta bekymmer skulle kunna förhindras, eller åtminstone minskas, genom ett arbete på långt lägre nivå, såsom i de enskilda livsmedelsbutikerna. Forskning visar på att risken för att matsvinn uppstår från första början kan minskas genom att butikerna använder sig av automatiska ordersystem, men trots att butiker följer detta råd står de ändå där med en mängd varor som konsumenter gärna inte betalar fullpris för. Denna studie undersöker hur tre olika livsmedelsbutikskedjor i Göteborg arbetar gällande inköpsprocesser, beställningssystem och hantering av det matsvinn som uppstår i butikerna, men också hur de med ansvar över butikerna tänker att matsvinnet skulle kunna minskas ytterligare i framtiden. Den information de ger jämförs och kopplas ihop tillsammans med tidigare forskning i ämnet för att se vad de gör rätt och vad de skulle kunna förbättra. Att minska det matsvinn som trots allt uppstår i butikerna kan göras, och görs, på en mängd olika sätt, såsom att reducera priset på varor som snart passerar sitt bäst-föredatum, att donera maten till välgörenhet eller att sälja maträtter lagade på snart utgångna varor. För att minska risken att matsvinn uppstår från första början kan butikerna utveckla sina inköpsprocesser till att bli mer effektiva, vilket skulle kunna ske genom att mer ofta uppdatera datasystemet med aktuellt saldo över butikens varor, eller genom att lägga mer tid på att analysera konsumenternas prognostiserade efterfrågan, så att risken för att för stora kvantiteter beställs in minimeras.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/65533
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_65533_1.pdf (549.9Kb)
Datum
2020-07-07
Författare
Jerkner, Rebecca
Welzel, Antonia
Nyckelord
Matsvinn, Lagerstyrning, Inköpsplanering, Livsmedelskedjor i Sverige
Serie/rapportnr.
Industriell och finansiell ekonomi
19/20:23
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV