Från kropp till knopp – den dagliga dosen. En studie om daglig fysisk aktivitet i skolan.
Sammanfattning
Arbetets art: Examensarbete 10p, Lärarprogrammet, LAU350 ht05.
Titel:Från kropp till knopp – den dagliga dosen. En studie om daglig fysisk aktivitet i skolan.
Författare: Monica Brunzell och Jonas Pilblad
Handledare: Cales Annerstedt
Examinator Bo-Lennart Ekström
Nyckelord: Daglig fysisk aktivitet, idrott och hälsa, Handslaget, ämnesintegrering
Syfte
Vårt syfte med arbetet är att undersöka ett antal skolor som säger sig uppfylla läroplanens strävansmål på daglig fysisk aktivitet. Vad som gjort detta möjligt samt på vilket sätt de arbetar.
Följande frågeställningar kommer att vara centrala i vårt arbete:
- Vad innebär daglig fysisk aktivitet i skolan?
- Vilka aspekter för detta med sig?
- Hur går respektive skola tillväga för att sträva mot att uppnå daglig fysisk aktivitet?
- Finns det några likheter och skillnader mellan de olika skolorna i undersökningen?
Metod
Vi har valt en kreativ ansats för vår undersökning. Som metod för datainsamlingen har halvstrukturerade intervjuer använts. Undersökningen omfattar sex intervjuer, med skolledare och idrottslärare från tre skolor med elever i 6 -9. Intervjufrågorna är grundade på de fyra ovanstående frågeställningarna.
Resultat
Vår undersökning tyder på att fysisk aktivitet ger ett lugnare skolklimat och således en bättre lärandemiljö. Det krävs stöttande skolledare samt motiverade lärare för att arbeta med daglig fysisk aktivitet. Samtliga skolor strävar, utifrån olika förutsättningar och upplägg mot daglig fysisk aktivitet men når ej ända fram. Man behöver inte arbeta efter en given mall, det viktiga enligt respondenterna är att man ser möjligheter och inte hinder i att bedriva verksamheten.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Brunzell, Monica
Pilblad, Jonas
Nyckelord
idrott och hälsa
handslaget
Daglig fysisk akrivitet
ämnesintegrering
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-043
Språk
swe