• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Covid-19 vs besöksnäringen – En studie om hur en pandemi lamslagit Göteborgs restaurangbransch

Abstract
Bakgrund och problem: Under vintern 2019 upptäcktes ett nytt coronavirus som snabbt spred sig runt om i världen. Det klassades som en pandemi och företag tvingades att snabbt anpassa sig för att förhindra smittspridning och för att dämpa negativa effekter på ekonomin. Forskare hävdar att pandemier kommer att bli allt mer vanligt i framtiden samtidigt som företag saknar beredskap för krishantering. Alla branscher i det svenska näringslivet har i skrivande stund, drabbats av omsättningsförluster på grund av utbrottet. Den bransch som hittills har drabbats hårdast är besöksnäring där hälften av företagen har förlorat mer än 75 procent av sin omsättning till följd av covid-19. Det är på grund av detta väldigt relevant att studera hur restaurangbranschen har hanterat krisen och vilka åtgärder som de tvingats att genomföra hittills. Syfte: Uppsatsen ska undersöka hur restaurangbranschen hittills har hanterat den rådande situation, covid-19, och vilka åtgärder som de har genomfört utifrån ett ekonomistyrningsperspektiv, då krisen hittills har haft stora ekonomiska effekter på branschen. Avgränsningar: Uppsatsen har fokuserat på hur fem verksamheter i restaurangbranschen i Göteborg har agerat under krisen. Studiens fokus kommer att ligga på de kortsiktiga upplevda effekterna, eftersom det i skrivande stund är en pågående situation. Metod: Sex semistrukturerade intervjuer har genomförts med relevanta verksamheter. Empirin har strukturerats med hjälp av en narrativ metod och har sedan kopplats till teorier om ekonomistyrning under kris. Resultat och slutsatser: Resultatet visar att samtliga verksamheter har genomfört flera olika åtgärder och förändringar, vilket stämmer överens med teorierna i studien. Ett samband mellan mest utförda åtgärder och minst omsättningstapp har hittats i detta fall. Slutsatsen är att det saknas ett facit för företag och djupare teorier som hanterar krishantering under en kris, till skillnad från förebyggande hantering. Förslag till fortsatt forskning: Teorierna om krishantering under pandemi har luckor som bör fyllas ut eftersom teori saknas för företag som saknar förberedande krishantering. Andra förslag på fortsatt forskning kan vara hur covid-19 har påverkat branscher på lång sikt och hur det har skilt sig mellan olika länder.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/65603
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_65603_1.pdf (899.3Kb)
Date
2020-07-09
Author
Axelin, Felicia
Nieminen, Juliana
Keywords
Ekonomistyrning, krishantering, restaurangbranschen, covid-19, narrativ metod
Series/Report no.
Ekonomistyrning
2020-12
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV