• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Covid-19 vs besöksnäringen – En studie om hur en pandemi lamslagit Göteborgs restaurangbransch

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Under vintern 2019 upptäcktes ett nytt coronavirus som snabbt spred sig runt om i världen. Det klassades som en pandemi och företag tvingades att snabbt anpassa sig för att förhindra smittspridning och för att dämpa negativa effekter på ekonomin. Forskare hävdar att pandemier kommer att bli allt mer vanligt i framtiden samtidigt som företag saknar beredskap för krishantering. Alla branscher i det svenska näringslivet har i skrivande stund, drabbats av omsättningsförluster på grund av utbrottet. Den bransch som hittills har drabbats hårdast är besöksnäring där hälften av företagen har förlorat mer än 75 procent av sin omsättning till följd av covid-19. Det är på grund av detta väldigt relevant att studera hur restaurangbranschen har hanterat krisen och vilka åtgärder som de tvingats att genomföra hittills. Syfte: Uppsatsen ska undersöka hur restaurangbranschen hittills har hanterat den rådande situation, covid-19, och vilka åtgärder som de har genomfört utifrån ett ekonomistyrningsperspektiv, då krisen hittills har haft stora ekonomiska effekter på branschen. Avgränsningar: Uppsatsen har fokuserat på hur fem verksamheter i restaurangbranschen i Göteborg har agerat under krisen. Studiens fokus kommer att ligga på de kortsiktiga upplevda effekterna, eftersom det i skrivande stund är en pågående situation. Metod: Sex semistrukturerade intervjuer har genomförts med relevanta verksamheter. Empirin har strukturerats med hjälp av en narrativ metod och har sedan kopplats till teorier om ekonomistyrning under kris. Resultat och slutsatser: Resultatet visar att samtliga verksamheter har genomfört flera olika åtgärder och förändringar, vilket stämmer överens med teorierna i studien. Ett samband mellan mest utförda åtgärder och minst omsättningstapp har hittats i detta fall. Slutsatsen är att det saknas ett facit för företag och djupare teorier som hanterar krishantering under en kris, till skillnad från förebyggande hantering. Förslag till fortsatt forskning: Teorierna om krishantering under pandemi har luckor som bör fyllas ut eftersom teori saknas för företag som saknar förberedande krishantering. Andra förslag på fortsatt forskning kan vara hur covid-19 har påverkat branscher på lång sikt och hur det har skilt sig mellan olika länder.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/65603
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_65603_1.pdf (899.3Kb)
Datum
2020-07-09
Författare
Axelin, Felicia
Nieminen, Juliana
Nyckelord
Ekonomistyrning, krishantering, restaurangbranschen, covid-19, narrativ metod
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
2020-12
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV