Performance Management System i en digital bank
Sammanfattning
Inledning: Dagens samhälle har genomgått en stor förändring de senaste åren, vi har gått
från en fysisk till en digital värld. För att lyckas med digitalisering av en bank och att
uppfylla andra konsumentkrav, behöver företaget fungera bra i sin helhet. Cheferna behöver
på något sätt styra medarbetarna i rätt riktning och kan då använda sig av Performance
Management Systems.
Syfte: Studien syftar till att undersöka hur en digital bank arbetar med
ekonomistyrningsmetoder och i synnerhet Performance Management Systems för att uppnå
företagets mål. Studien vill bidra med en ökad förståelse av användandet av PMS i ett digitalt
företag.
Metod: En kvalitativ studie genomfördes på ICA Banken med semistrukturerade intervjuer
med sex chefer. Det insamlade materialet har analyserats främst utifrån Ferreira och Otley
(2009) och Simons (1994) ramverk.
Resultat och slutsatser: ICA Bankens arbete är hela tiden riktat mot deras mål att ha
”kundnöjdhet i världsklass” och deras vision och mission att ”förenkla vardagen” för
kunderna. Kundrådgivarna som har den främsta kontakten med kunderna arbetar efter en
kundmötespolicy som blir ett begränsande system för dem. Deras prestation blir betygsatta
och målsättningar finns vilket kundrådgivaren måste uppnå. De finns flera viktiga
framgångsfaktorer som ICA Banken arbetar med för att uppnå sin vision och mission och
digitaliseringen har tidigare varit ett stort verktyg för detta. Trots att man ser att ICA Banken
jobbar i samråd med många av ramverkens delar finns fortfarande delar som de ytterligare
kan utnyttja för att optimera företagets strategier för att uppnå sina mål.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2020-07-09Författare
Sandberg, Daniel
Gabor, Vincent
Nyckelord
Digitalisering, bank, digital bank, performance management system, management control system, motivation
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
2020-13
Språk
swe