• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Corporate social responsibility och resultatmanipulering - En kvantitativ studie om sambandet mellan corporate social responsibility och resultatmanipulering i svenska publika bolag

Abstract
Bakgrund: Den finansiella informationen och rapporteringen från företag genom årsredovisningar är en etablerad och reglerad kommunikation från företag till externa intressenter. Tillsammans med den finansiella informationen finns nu även ett intresse för icke-finansiell information och Corporate social responsibility (CSR). Därav finns det ett intresse av att undersöka sambandet mellan CSR och resultatmanipulering (RM). Syfte: Syftet med studien är att undersöka om det finns ett samband mellan CSR och RM för svenska publika företag. Avgränsningar: Studien omfattar endast periodiseringsbaserad RM och andra former av RM exkluderas. Vidare har studien avgränsats till publika svenska bolag med tillgängliga data i Capital IQ för åren 2010–2018. Metod: I studien användes en kvantitativ metod där 403 företag studerades med hjälp av data från åren 2010–2018. RM beräknades med hjälp av Jones modifierade modell och för beräkning av CSR användes en nyckelordsanalys. För att studera studiens hypotes utfördes en regression. Resultat och slutsatser: Studien visar på ett signifikant negativt samband mellan CSR och RM, vilket visar på att mer CSR resulterar i mindre RM. Förslag till fortsatt forskning: Fortsatt forskning med avseende på CSR och RM är möjlig då studiens empiriska modell inte resulterade i en hög förklaringsgrad för resultatmanipulering som beroende variabel. Förslag till framtida forskning är att utöka beräkningar för CSR och RM samt att inkludera andra kontrollvariabler.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/65615
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_65615_1.pdf (664.1Kb)
Date
2020-07-09
Author
Johansson, Hanna
Thorén, Klara
Keywords
CSR, resultatmanipulering, periodiseringsbaserad resultatmanipulering, Jones modifierade modell
Series/Report no.
Externredovisning
2020-26
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV