• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Corporate social responsibility och resultatmanipulering - En kvantitativ studie om sambandet mellan corporate social responsibility och resultatmanipulering i svenska publika bolag

Sammanfattning
Bakgrund: Den finansiella informationen och rapporteringen från företag genom årsredovisningar är en etablerad och reglerad kommunikation från företag till externa intressenter. Tillsammans med den finansiella informationen finns nu även ett intresse för icke-finansiell information och Corporate social responsibility (CSR). Därav finns det ett intresse av att undersöka sambandet mellan CSR och resultatmanipulering (RM). Syfte: Syftet med studien är att undersöka om det finns ett samband mellan CSR och RM för svenska publika företag. Avgränsningar: Studien omfattar endast periodiseringsbaserad RM och andra former av RM exkluderas. Vidare har studien avgränsats till publika svenska bolag med tillgängliga data i Capital IQ för åren 2010–2018. Metod: I studien användes en kvantitativ metod där 403 företag studerades med hjälp av data från åren 2010–2018. RM beräknades med hjälp av Jones modifierade modell och för beräkning av CSR användes en nyckelordsanalys. För att studera studiens hypotes utfördes en regression. Resultat och slutsatser: Studien visar på ett signifikant negativt samband mellan CSR och RM, vilket visar på att mer CSR resulterar i mindre RM. Förslag till fortsatt forskning: Fortsatt forskning med avseende på CSR och RM är möjlig då studiens empiriska modell inte resulterade i en hög förklaringsgrad för resultatmanipulering som beroende variabel. Förslag till framtida forskning är att utöka beräkningar för CSR och RM samt att inkludera andra kontrollvariabler.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/65615
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_65615_1.pdf (664.1Kb)
Datum
2020-07-09
Författare
Johansson, Hanna
Thorén, Klara
Nyckelord
CSR, resultatmanipulering, periodiseringsbaserad resultatmanipulering, Jones modifierade modell
Serie/rapportnr.
Externredovisning
2020-26
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV