Show simple item record

dc.contributor.authorAhlberg, Madelen
dc.contributor.authorTobiasson, Susanne
dc.date.accessioned2006-07-10T15:25:06Z
dc.date.available2006-07-10T15:25:06Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/656
dc.description.abstractArbetets art: Examensarbete inom allmänna utbildningsområdet på nya lärarprogrammet Titel: Hur verksamma pedagoger använder och förhåller sig till teorier och metoder för elevers läs- och skrivutveckling Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Författare: Madelen Ahlberg och Susanne Tobiasson Handledare; Girma Berhanu Examinator: Bengt Persson Bakgrund Varje elev har rätt till att bli språkligt medveten utifrån sin egen förutsättning. I lärarens yrkesetik står det bland annat att man skall stödja eleven i dennes personliga utveckling och skapa goda förutsättningar för lärande och utveckling. För att hjälpa eleven till att bli en samhällsmedborgare som kan ta till vara på sina demokratiska rättigheter och skyldigheter krävs det goda kunskaper inom läsning och skrivning. Syfte: Att undersöka hur verksamma pedagoger använder och förhåller sig till teorier inom läs- och skrivutveckling. Frågeställningar: Vilka pedagogiska teorier och strategier arbetar verksamma pedagoger utifrån? Vilka förutsättningar kan verksamma pedagoger ge eleverna i deras läs- och skrivutveckling? Metod: För att få svar på våra frågor har vi använt oss av enkätundersökning med öppna frågor. Resultat: Att kunna se helheten runt eleven och för att med denna som utgångspunkt kunna erbjuda metoder och strategier där eleven blir mött på ett respektfullt sätt. Att kunna ta till och prova olika metoder. Nyckelord: Läs- och skrivutveckling, pedagogiska teorier och metoder, demokrati, en skola för alla och inkluderad verksamhet.eng
dc.format.extent710187 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-058eng
dc.subjectpedagogiska teorier och metodereng
dc.subjectinkluderad verksamheteng
dc.subjecten skola för allaeng
dc.subjectLäs- och skrivutvecklingeng
dc.subjectdemokratieng
dc.titleHur verksamma pedagoger använder och förhåller sig till teorier och metoder för elevers läs- och skrivutvecklingeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record