Hur verksamma pedagoger använder och förhåller sig till teorier och metoder för elevers läs- och skrivutveckling
Sammanfattning
Arbetets art: Examensarbete inom allmänna utbildningsområdet på nya lärarprogrammet
Titel: Hur verksamma pedagoger använder och förhåller sig till teorier och metoder för elevers läs- och skrivutveckling
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik
Författare: Madelen Ahlberg och Susanne Tobiasson
Handledare; Girma Berhanu
Examinator: Bengt Persson
Bakgrund Varje elev har rätt till att bli språkligt medveten utifrån sin egen förutsättning. I lärarens yrkesetik står det bland annat att man skall stödja eleven i dennes personliga utveckling och skapa goda förutsättningar för lärande och utveckling. För att hjälpa eleven till att bli en samhällsmedborgare som kan ta till vara på sina demokratiska rättigheter och skyldigheter krävs det goda kunskaper inom läsning och skrivning.
Syfte: Att undersöka hur verksamma pedagoger använder och förhåller sig till teorier inom läs- och skrivutveckling.
Frågeställningar: Vilka pedagogiska teorier och strategier arbetar verksamma pedagoger utifrån?
Vilka förutsättningar kan verksamma pedagoger ge eleverna i deras läs- och skrivutveckling?
Metod: För att få svar på våra frågor har vi använt oss av enkätundersökning med öppna frågor.
Resultat: Att kunna se helheten runt eleven och för att med denna som utgångspunkt kunna erbjuda metoder och strategier där eleven blir mött på ett respektfullt sätt. Att kunna ta till och prova olika metoder.
Nyckelord: Läs- och skrivutveckling, pedagogiska teorier och metoder, demokrati, en skola för alla och inkluderad verksamhet.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Ahlberg, Madelen
Tobiasson, Susanne
Nyckelord
pedagogiska teorier och metoder
inkluderad verksamhet
en skola för alla
Läs- och skrivutveckling
demokrati
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-058
Språk
swe