• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur verksamma pedagoger använder och förhåller sig till teorier och metoder för elevers läs- och skrivutveckling

Sammanfattning
Arbetets art: Examensarbete inom allmänna utbildningsområdet på nya lärarprogrammet Titel: Hur verksamma pedagoger använder och förhåller sig till teorier och metoder för elevers läs- och skrivutveckling Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Författare: Madelen Ahlberg och Susanne Tobiasson Handledare; Girma Berhanu Examinator: Bengt Persson Bakgrund Varje elev har rätt till att bli språkligt medveten utifrån sin egen förutsättning. I lärarens yrkesetik står det bland annat att man skall stödja eleven i dennes personliga utveckling och skapa goda förutsättningar för lärande och utveckling. För att hjälpa eleven till att bli en samhällsmedborgare som kan ta till vara på sina demokratiska rättigheter och skyldigheter krävs det goda kunskaper inom läsning och skrivning. Syfte: Att undersöka hur verksamma pedagoger använder och förhåller sig till teorier inom läs- och skrivutveckling. Frågeställningar: Vilka pedagogiska teorier och strategier arbetar verksamma pedagoger utifrån? Vilka förutsättningar kan verksamma pedagoger ge eleverna i deras läs- och skrivutveckling? Metod: För att få svar på våra frågor har vi använt oss av enkätundersökning med öppna frågor. Resultat: Att kunna se helheten runt eleven och för att med denna som utgångspunkt kunna erbjuda metoder och strategier där eleven blir mött på ett respektfullt sätt. Att kunna ta till och prova olika metoder. Nyckelord: Läs- och skrivutveckling, pedagogiska teorier och metoder, demokrati, en skola för alla och inkluderad verksamhet.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/656
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05-2611-058.pdf (693.5Kb)
Datum
2005
Författare
Ahlberg, Madelen
Tobiasson, Susanne
Nyckelord
pedagogiska teorier och metoder
inkluderad verksamhet
en skola för alla
Läs- och skrivutveckling
demokrati
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-058
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV