Show simple item record

dc.contributor.authorBengtsson, Malin
dc.contributor.authorRenlund, Maria
dc.date.accessioned2006-07-11T09:18:46Z
dc.date.available2006-07-11T09:18:46Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/658
dc.description.abstractAbstract Titel: LÄSLUST OCH LÄSMILJÖER – omgivningens betydelse Författare: Malin Bengtsson och Maria Renlund Typ av arbete: Examensarbete (10 p) Handledare: Susy Forsmark Examinator: Margreth Hill Program: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Datum: Juni 2006 (rapportnummer VT06 2611-44) Syfte: Syftet med fördjupningen är att undersöka hur lärare upplever att de skapar och bibehåller elevers motivation och lust att vilja lära, vidare vilka metoder lärarna tillämpar samt vilken kunskapssyn deras verksamhet bygger på beträffande arbetet med individen och gruppen. Vi har valt ut tre frågeställningar till vårt syfte; hur motiverar och bibehåller lärare elevers läslust, hur säger sig lärare arbeta för att få en inspirerande läsmiljö samt hur lärare ser på arbetet med läslust ur ett individ- och grupperspektiv. Metod: För att få svar på undersökningens syfte samt dithörande frågeställningar har vi tagit oss användning av kvalitativa intervjuer. Resultat: Vårt resultat visar på att lärare till viss del har likartad definition av läslust. En gemensam uppfattning är motivationen ligger hos individen själv. Det som visas skilja åt är att vissa lärare förknippar läslust med att eleven läser med flyt och har läsförståelse. Lärare motiverar och bibehåller elevers läslust genom att ha ett brett utbud av böcker, stärka elevers självförtroende samt få en förståelse för användningen av kunskapen. För att få en inspirerande läsmiljö arbetar lärare med de utrymmen de har till förfogande, där de försöker skapa en lugn och trevlig miljö. Även att det skall finnas ett accepterande klimat i klassen, där elever känner trygghet. Lärare går tillväga på olika sätt i skapandet av inspirerande läsmiljöer och olika tillvägagångssätt tillämpas. Alla lärare ser individen som viktig, men majoriteten anser att individ och grupp går hand i hand. Individen är i fokus för att alla elever befinner sig på olika nivåer och har ett behov av olika böcker som tar tillvara på deras intresse och kunskapsnivå. Gruppen ses som inspiration och ett hjälpmedel eller ett stöd för att utveckla individen. Nyckelord: Läslust och läsmiljöeng
dc.format.extent6454 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-44eng
dc.subjectläslusteng
dc.subjectläsmiljöeng
dc.titleLÄSLUST OCH LÄSMILJÖER – omgivningens betydelseeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record