Kartläggning av icke-radiologers kunskap om röntgenstrålning - hur stor är medvetenheten gällande risker och effekter?
Survey of non-radiologists' knowledge regarding ionising radiation – how big is their awareness regarding risks and effects?
Sammanfattning
Bakgrund: Bildtagning av människors inre med hjälp av röntgenstrålning är en
undersökningsmetod som med åren används allt mer i diagnostiskt syfte inom sjukvården.
Röntgenstrålningen medför dock alltid en risk för patienten, vilken kan leda till både akuta och
kroniska effekter i den biologiska vävnaden. Med denna vetskap poängteras vikten av att
vårdgivarna har kunskapen och följer de riktlinjer och lagar som finns för att ge patienten en
god och säker vård. Författarna anser dock utifrån egna erfarenheter att läkarnas remisser inte
alltid är i enlighet med detta etiska förhållningssätt. Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt
är att kartlägga vilken kunskapsnivå läkare utan specialistkompetens inom radiologi har
angående röntgenstrålning och dess risker för patienter och personal vid medicinsk bildtagning.
Metod: Metoden som användes var en strukturerad litteraturöversikt. Till arbetet valdes 13
artiklar ut som hittades via sökning i olika databaser. Resultat: Resultatet visar på en bristande
kunskap bland samtliga läkare gällande röntgenstrålning i världen, gällande bland annat
stråldoser och risker. Majoriteten av de läkare som visade på bristande kunskap visade även sig
vara de som inte hade genomgått någon formell strålsäkerhetsutbildning, eller deltog i
kunskapsutvecklande mötet alternativt aktiviteter. Slutsats: Läkare erhåller inte tillräcklig
kunskap om röntgenstrålning under sin grund – eller specialistutbildning, vilket poängterar
vikten av att desto fler kurser i ämnet måste introduceras. Läkarna behöver informeras desto
mer gällande ALARA-principen tillsammans med strålskydd, för att främja en säker vård för
patienten samt en säker arbetsplats för personalen. Även uppdaterande kurser bör
implementeras för färdigutbildade läkare, för att främja att befintlig strålkunskap bibehålls.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-08-05Författare
Blom, Emmy
Ulvar, Miriam
Nyckelord
Remittenter
Strålkunskap
ALARA
Strålutbildning
Riskmedvetenhet
Språk
swe