• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kommuniceras den hållbara skolmåltiden?

- En digital måltidsanalys i grundskolan

Sammanfattning
Varje dag lagas och serveras omkring 1,3 miljoner skolmåltider vilket gör att barnens och ungdomarnas förhållningssätt till mat och näring spelar en viktig roll för hälsa och utveckling. Genom att påverka barns och ungdomars konsumtionsval i riktning mot mindre rött kött, mer fisk, frukt och grönsaker kan det bidra till en mer hållbar livsmedelskonsumtion. Syftet med studien är att analysera hur den hållbara skolmåltiden kommuniceras till elever i sociala medier. Utifrån SkolmatsGastro och White Guide Junior valdes fyra skolmatsrestauranger som nominerats, medverkat och vunnit de prestigefyllda “Årets skolrestaurang” och “SM i skolmat”. Skolorna är representativa i sin strävan efter hållbara och klimatsmarta måltider. Under analysen användes marknadskanalerna instagram, skolmaten.se, respektive skolhemsida, YouTube-klipp från Uppdrag: mat. Det insamlade materialet har sedan bearbetats utifrån en kvalitativ innehållsanalys detta för att identifiera relevanta mönster utifrån variablerna hållbar, god, integrerad och trivsam. Resultatet visar att den kanal som används mest frekvent för att kommunicera skolmåltiden är instagram i form av bilder, texter och videos. De hållbarhetsaspekter som är genomgående och representativt för skolrestaurangerna är dels KRAV-certifiering, arbetet mot 100 procent ekologiskt, mycket vegetarisk, säsongsbaserat samt kostpolicy med Livsmedelsverkets rekommendationer. Skolorna sprider kunskap och fakta kring koldioxidekvivalenter och jobbar aktivt med klimatsmarta alternativ och matsvinn. Genom Instagram kan måltidspersonalen förmedla matsedlar på ett mer autentisk, flexibelt och kreativt sätt. Att använda bilder och video kan vara ett sätt för att komplettera måltidens formulering, vilket också kan tilltala synen med färger och öronen med ljudet av nybakat bröd.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Kandidatuppsats 15 hp Program: Kostekonomi med inriktning mot ledarskap Nivå: Grundnivå Handledare: Hillevi Prell Examinator: Anna Post Antal sidor: 32 sidor (inklusive bilagor) Termin/år: VT 2020 Nyckelord: Grundskolebarn, hållbara måltider, skolmåltider, sociala medier
URL:
http://hdl.handle.net/2077/65980
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_65980_1.pdf (534.2Kb)
Datum
2020-08-05
Författare
Odhner, Denise
Trieu, Linda
Nyckelord
Grundskolebarn
hållbara måltider
skolmåltider
sociala medier
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV