• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det gäller att lägga ribban lagom högt" En studie om hur läraren stimulerar elevers läsutveckling

Abstract
Arbetets art: Examensuppsats 10 poäng, Nya lärarprogrammet, Göteborgs universitet Titel ”Det gäller att lägga ribban lagom högt” En studie om hur läraren stimulerar elevers läsutveckling Författare Yvonne Bergh och Christel Wahlgren Handledare Arja Kostiainen Examinator Magreth Hill Uppsatsnummer 2611-39 Bakgrund Anledningen till vår undersökning är att det ofta i media skrivs om att elever går ur grundskolan med bristfälliga kunskaper i att kunna läsa. Vi ville därför undersöka hur lärare arbetar med läsutvecklingen i skolan. Vi hoppas även att denna studie ska ge oss bredare kunskap om hur läsutveckling kan ske. Syfte I studien är vårt syfte att genom litteratur och kvalitativa intervjuer ta reda på hur lärare stimulerar elevers läsutveckling. Metod Vår studie har i sin uppläggning och sitt utförande hämtats från en kvalitativ undersökning. Lärarna i undersökningen är utvalda och de kriterier vi hade var att de lärare vi intervjuade skulle ha huvudansvaret i läsinlärningen och arbeta med elever i skolår 1-3. Vår studie omfattas av sex olika lärare på sex olika skolor. Vid intervjuerna använde vi oss av bandspelare för att kunna analysera svaren på ett korrekt sätt. Resultat Resultatet i studien visar på att lärarna var medvetna om hur de ska stimulera elevers läsutveckling på ett meningsfullt sätt. Det framkom dock att en del lärare låter läroboken styra undervisningen. En del av lärarna arbetade utifrån bildningsuppdraget för att kunna hjälpa och motivera elever till fortsatt lärande. Vi kunde även förstå av intervjusvaren att lärarna var medvetna om att ett varierat arbetssätt skapar möjligheter för den enskilde elevens utveckling. Lärarna påtalade att läsning måste få ta tid och att eleven måste få känna sig trygg i sin skolmiljö, detta medan lärarna kan vara faktorer som påverkar elevers läsutveckling. Studiens begränsningar I studien finns en begränsning då resultatet är baserat på endast sex lärare. Därför anser vi att det inte går att dra någon generell slutsats för hela lärarkåren. Nyckelord Läsutveckling, lässtimulering
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/659
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT06-2611-39.pdf (509.4Kb)
Date
2006
Author
Bergh, Yvonne
Wahlgren, Christel
Keywords
läsutveckling
lässtimulering
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-39
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV