"Det gäller att lägga ribban lagom högt" En studie om hur läraren stimulerar elevers läsutveckling

No Thumbnail Available

Date

2006

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning

Abstract

Arbetets art: Examensuppsats 10 poäng, Nya lärarprogrammet, Göteborgs universitet Titel ”Det gäller att lägga ribban lagom högt” En studie om hur läraren stimulerar elevers läsutveckling Författare Yvonne Bergh och Christel Wahlgren Handledare Arja Kostiainen Examinator Magreth Hill Uppsatsnummer 2611-39 Bakgrund Anledningen till vår undersökning är att det ofta i media skrivs om att elever går ur grundskolan med bristfälliga kunskaper i att kunna läsa. Vi ville därför undersöka hur lärare arbetar med läsutvecklingen i skolan. Vi hoppas även att denna studie ska ge oss bredare kunskap om hur läsutveckling kan ske. Syfte I studien är vårt syfte att genom litteratur och kvalitativa intervjuer ta reda på hur lärare stimulerar elevers läsutveckling. Metod Vår studie har i sin uppläggning och sitt utförande hämtats från en kvalitativ undersökning. Lärarna i undersökningen är utvalda och de kriterier vi hade var att de lärare vi intervjuade skulle ha huvudansvaret i läsinlärningen och arbeta med elever i skolår 1-3. Vår studie omfattas av sex olika lärare på sex olika skolor. Vid intervjuerna använde vi oss av bandspelare för att kunna analysera svaren på ett korrekt sätt. Resultat Resultatet i studien visar på att lärarna var medvetna om hur de ska stimulera elevers läsutveckling på ett meningsfullt sätt. Det framkom dock att en del lärare låter läroboken styra undervisningen. En del av lärarna arbetade utifrån bildningsuppdraget för att kunna hjälpa och motivera elever till fortsatt lärande. Vi kunde även förstå av intervjusvaren att lärarna var medvetna om att ett varierat arbetssätt skapar möjligheter för den enskilde elevens utveckling. Lärarna påtalade att läsning måste få ta tid och att eleven måste få känna sig trygg i sin skolmiljö, detta medan lärarna kan vara faktorer som påverkar elevers läsutveckling. Studiens begränsningar I studien finns en begränsning då resultatet är baserat på endast sex lärare. Därför anser vi att det inte går att dra någon generell slutsats för hela lärarkåren. Nyckelord Läsutveckling, lässtimulering

Description

Keywords

läsutveckling, lässtimulering

Citation