Show simple item record

dc.contributor.authorGillberg, Maria
dc.date.accessioned2005-05-26T14:24:04Z
dc.date.available2005-05-26T14:24:04Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65
dc.description.abstractBakgrund: Det senaste decenniet har begreppet livslångt lärande fått stort utrymme både i den svenska och den internationella utbildningsdebatten. Vuxenutbildningen har genomgått en reform och utveckling. I Mölndals kommun har en stor satsning gjorts på ett vägledningscenter och ett lärcenter tack vare statliga bidragsmedel. Syfte: På uppdrag av Vuxenutbildning Mölndal har jag studerat denna satsning på ett lärcenter. Jag ville få en bild av hur lärcentret användes av de studerande och undersöka hur lärcentret i Mölndals kommun kan fungera som en resurs i vuxnas lärande. Jag ville också se om ett lärcenter på något sätt kan bidra till att uppfylla de mål som utformats för vuxenutbildningen av bland andra EU, OECD och den svenska regeringen. Metod: Med hjälp av kvalitativa intervjuer med åtta studerande och två lärare, samt upprepade besök på lärcentret i Mölndal har jag försökt att få en bild av hur de studerande använder lärcentret och på vilka sätt det kan fungera som en resurs för vuxna i deras utbildning. Resultat: Resultaten av studien visade att de studerande använder lärcentret i många olika syften. De träffar lärare och handledare och de träffar sina studiekamrater för att få information eller för att studera tillsammans. De får tillgång till information och fakta på ett smidigt sätt, samt att de får någonstans att sitta och koncentrera sig. Lärcentret fungerar som en avlastning i en för övrigt stressig studiesituation och det kan på många sätt bidra till livslångt lärande. Bland annat har flexibiliteten i utbildningen ökat och tillgången till lärarna gör att de studerande kan få hjälp och stöd i sin strävan mot målen, som ofta innefattar vidare utbildning. Det finns också fortfarande vissa delar i vuxenutbildningen som fungerar som hinder för det flexibla lärandet. Dessa är bland annat att kurserna i sig är utformade enligt en läroplan med fasta kunskapsmål.eng
dc.format.extent531293 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherProgrammet för personal- och arbetslivsfrågoreng
dc.subjectKommunal vuxenutbildningeng
dc.subjectLärcentereng
dc.subjectVuxenstudiereng
dc.subjectLivslångt lärandeeng
dc.titleLärcenter som resurs i kommunal vuxenutbildning – en strategi för livslångt lärande?eng
dc.typeStudent Paper Ceng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaweng
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Programmet för personal- och arbetslivsfrågorswe
dc.citation.issn12345678


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record