• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn och ungdomars upplevelse av att vårdas på barnmedicinsk vårdavdelning

Children´s experience being cared for in a pediatric hospital ward

Abstract
Bakgrund: Centralt i barn och ungdomssjukvård är barncentrering och det är viktigt att barn och ungdomar får vara delaktiga i sin vård och behandling. Tidigare studier beskriver ofta att sjukhusvård är en ångestladdad upplevelse för yngre barn ur ett föräldra- eller sjuksköterskeperspektiv. Få svenska studier beskriver hur barn och ungdomar själva upplever att vårdas på barnmedicinsk vårdavdelning. För att specialistsjuksköterskan ska kunna möta barnet, ge en god omvårdnad och främja barnets delaktighet i vården behöver specialistsjuksköterskan kunskap om hur barn upplever att vårdas på sjukhus. Syfte: Syftet med studien var att beskriva barn och ungdomars upplevelse av att vårdas på en barnmedicinsk vårdavdelning. Metod: En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer genomfördes med nio barn i åldrarna 4-16 år med erfarenhet av att vårdas på en barnmedicinsk vårdavdelning. En kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats användes för att analysera intervjuerna enligt (Elo & Kyngäs, 2008) analysmodell. Resultat: Resultatet presenteras i två kategorier och nio subkategorier; Att vara i en främmande miljö och att vara delaktig. I resultatet framkom att barnen upplevde sjukhusmiljön som främmande. Barnen upplevde en lång väntan och det fanns mycket lite att göra på vårdavdelningen, framförallt för de äldre barnen. De flesta barnen har upplevt att de fått vara delaktiga i sin vård även om deras föräldrar i huvudsak har varit de som fått informationen riktad till sig. Barnen hade existentiella tankar och upplevde rädsla och oro. Att träffa samma personal och erhålla avledning i samband med procedurer hjälpte barnen att känna trygghet. Slutsats: Barn vill vara delaktiga i sin vård och de önskar att vårdpersonal talar direkt till dem, även om det upplever att det är skönt att deras föräldrar tar det främsta ansvaret i att komma ihåg den information som ges. Vårdpersonal behöver bli bättre på att göra barn delaktiga i sin vård. Studiens resultat kan överföras i annan barnsjukvård även om det krävs ytterligare studier gjorda på fler vårdavdelningar med fler barn i barnsjukvården.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/66004
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_66004_1.pdf (686.2Kb)
Date
2020-08-05
Author
Larsson, Jennifer
Sand, Therese
Keywords
Barnmedicin
barnets upplevelse
delaktighet
miljö
rädsla och oro
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV