• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hälsopromotivt arbete och delaktighet

En kvalitativ studie av en hälsocertifierad grundskola

Abstract
Ett av samhällsproblemen i Sverige idag är övervikt och fetma. Barn med övervikt har ökad risk att i vuxen ålder utveckla fetma och andra relaterade sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Problemet grundar sig i ohälsosamma kostvanor och fysisk inaktivitet som tenderar att börja redan i barndomen. Då barn och unga spenderar en stor del av sin tid i skolan är detta en betydande plats att arbeta hälsopromotivt och introducera sunda vanor. Det finns idag bristande kunskap kring barn och ungas delaktighet i det hälsopromotiva arbetet och dess betydelse för barns hälsa i framtiden. Därför är syftet med denna studie att belysa hälsofrämjande insatser i en hälsocertifierad skola med särskilt fokus på kost, fysisk aktivitet samt delaktighet. Studien bygger på data från dokumentation och tre kvalitativa intervjuer med sju personer varav en intervju var med två pedagoger, en med skolsköterska samt en intervju var med fyra barn. Resultatet utifrån dokumentationen av hälsoplanerna visade på att skolan har arbetat med hälsofrämjande insatser inom sju olika ämnesområden. Barns delaktighet skrivs fram i hälsoplanerna under insatser och metod för uppföljning. Det saknas en tydlig rubrik för barns delaktighet. Skolpersonalen och barnen beskriver att skolan är en stödjande miljö. Det framkom att skolan arbetar med demokratiska system och strategier som främjar barns delaktighet i det hälsopromotiva arbetet. Skolan har utifrån Shiers delaktighetsmodell nått upp till fyra av fem nivåer. Detta genom att skolan har arbetat med att lyssna på barns åsikter där de är involverade i beslutsfattande processer. För att skolan ska nå upp till nivå fem så innebär det att barnen delar ansvar och inflytande i beslutsfattande
Degree
Student essay
Other description
Kandidatuppsats 15 hp Program: Hälsopromotionsprogrammet Idrottsvetenskap & Kostvetenskap Nivå: Grundnivå Handledare: Christina Berg Examinator: Hillevi Prell Antal sidor: 44 (inklusive bilagor) Termin/år: Vt 2020
URI
http://hdl.handle.net/2077/66005
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_66005_1.pdf (1.408Mb)
Date
2020-08-05
Author
Kristiansson, Elin
Karlsson, Sara
Keywords
Barn
Delaktighet
Empowerment
Grundskola
HUGA
Hälsopromotivt arbete
Shiermodellen
Övervikt & fetma
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV