Show simple item record

dc.contributor.authorKristiansson, Elin
dc.contributor.authorKarlsson, Sara
dc.date.accessioned2020-08-05T12:24:26Z
dc.date.available2020-08-05T12:24:26Z
dc.date.issued2020-08-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66005
dc.descriptionKandidatuppsats 15 hp Program: Hälsopromotionsprogrammet Idrottsvetenskap & Kostvetenskap Nivå: Grundnivå Handledare: Christina Berg Examinator: Hillevi Prell Antal sidor: 44 (inklusive bilagor) Termin/år: Vt 2020sv
dc.description.abstractEtt av samhällsproblemen i Sverige idag är övervikt och fetma. Barn med övervikt har ökad risk att i vuxen ålder utveckla fetma och andra relaterade sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Problemet grundar sig i ohälsosamma kostvanor och fysisk inaktivitet som tenderar att börja redan i barndomen. Då barn och unga spenderar en stor del av sin tid i skolan är detta en betydande plats att arbeta hälsopromotivt och introducera sunda vanor. Det finns idag bristande kunskap kring barn och ungas delaktighet i det hälsopromotiva arbetet och dess betydelse för barns hälsa i framtiden. Därför är syftet med denna studie att belysa hälsofrämjande insatser i en hälsocertifierad skola med särskilt fokus på kost, fysisk aktivitet samt delaktighet. Studien bygger på data från dokumentation och tre kvalitativa intervjuer med sju personer varav en intervju var med två pedagoger, en med skolsköterska samt en intervju var med fyra barn. Resultatet utifrån dokumentationen av hälsoplanerna visade på att skolan har arbetat med hälsofrämjande insatser inom sju olika ämnesområden. Barns delaktighet skrivs fram i hälsoplanerna under insatser och metod för uppföljning. Det saknas en tydlig rubrik för barns delaktighet. Skolpersonalen och barnen beskriver att skolan är en stödjande miljö. Det framkom att skolan arbetar med demokratiska system och strategier som främjar barns delaktighet i det hälsopromotiva arbetet. Skolan har utifrån Shiers delaktighetsmodell nått upp till fyra av fem nivåer. Detta genom att skolan har arbetat med att lyssna på barns åsikter där de är involverade i beslutsfattande processer. För att skolan ska nå upp till nivå fem så innebär det att barnen delar ansvar och inflytande i beslutsfattandesv
dc.language.isoswesv
dc.subjectBarnsv
dc.subjectDelaktighetsv
dc.subjectEmpowermentsv
dc.subjectGrundskolasv
dc.subjectHUGAsv
dc.subjectHälsopromotivt arbetesv
dc.subjectShiermodellensv
dc.subjectÖvervikt & fetmasv
dc.titleHälsopromotivt arbete och delaktighetsv
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie av en hälsocertifierad grundskolasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record