Skolsköterskors upplevelse av att samtala med elever om våld och övergrepp i nära relationer
School nurses’ experiences of talking with students about violence and sexual abuse in close relationships
Abstract
Bakgrund: Våld och övergrepp mot barn är ett välkänt och globalt problem. I Sverige visar
statistik att 29% av misshandelsbrotten är riktade mot barn och att ungefär 20% av alla barn
någon gång har utsatts för sexuella övergrepp. Att utsättas för våld och övergrepp får negativa
följder för barnet både kort- och långsiktigt. Elever i grundskolan möter i de flesta fall
skolsköterskan någon gång under sin skoltid, vilket möjliggör för skolsköterskan att genom
hälsobesök och hälsosamtal identifiera barn som far illa. Tidigare forskning visar att
skolsköterskor upplever svårigheter kopplat till arbetsförhållanden och brist på kunskap och
stöd när det gäller att identifiera elever som utsätts för våld och övergrepp i nära relationer.
Syfte: Syftet med studien var att belysa skolsköterskors upplevelse av att i hälsosamtal med
elever samtala om våld och övergrepp i nära relationer.
Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie genom enskilda intervjuer med
elva skolsköterskor. Intervjuerna analyserades med utgångspunkt från kvalitativ manifest
innehållsanalys.
Resultat: Dataanalysen mynnade ut i fyra kategorier; Att möta svårigheter, Att samarbeta, Att
skapa relation och Att vara trygg. Att samtala med eleverna via hälsoenkäten och tidspress
beskrevs av skolsköterskorna som svårigheter. Att våga fråga sågs som nödvändigt.
Samarbetet med andra professioner, vårdnadshavare och övrig personal på skolan lyftes fram
som viktigt, likaså relationsskapandet till eleverna som uppnåddes genom tillgänglighet.
Kunskap och erfarenhet gjorde skolsköterskorna trygga i samtal om våld och övergrepp med
eleverna.
Slutsats: Skolsköterskorna upplevde både svårigheter och möjligheter i samtalet med elever.
Ytterligare studier där elever får beskriva sina upplevelser samt observationsstudier av
skolsköterskors arbete och samtal med elever föreslås för att öka kunskapen om
skolsköterskors förmåga att identifiera elever som utsätts för våld och övergrepp.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-08-05Author
Dreijer, Sara
Fhager, Rebecca
Keywords
Kommunikation
kvalitativ innehållsanalys
samtal
skolsköterska
våld
övergrepp
Language
swe