• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolsköterskors upplevelse av att samtala med elever om våld och övergrepp i nära relationer

School nurses’ experiences of talking with students about violence and sexual abuse in close relationships

Abstract
Bakgrund: Våld och övergrepp mot barn är ett välkänt och globalt problem. I Sverige visar statistik att 29% av misshandelsbrotten är riktade mot barn och att ungefär 20% av alla barn någon gång har utsatts för sexuella övergrepp. Att utsättas för våld och övergrepp får negativa följder för barnet både kort- och långsiktigt. Elever i grundskolan möter i de flesta fall skolsköterskan någon gång under sin skoltid, vilket möjliggör för skolsköterskan att genom hälsobesök och hälsosamtal identifiera barn som far illa. Tidigare forskning visar att skolsköterskor upplever svårigheter kopplat till arbetsförhållanden och brist på kunskap och stöd när det gäller att identifiera elever som utsätts för våld och övergrepp i nära relationer. Syfte: Syftet med studien var att belysa skolsköterskors upplevelse av att i hälsosamtal med elever samtala om våld och övergrepp i nära relationer. Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie genom enskilda intervjuer med elva skolsköterskor. Intervjuerna analyserades med utgångspunkt från kvalitativ manifest innehållsanalys. Resultat: Dataanalysen mynnade ut i fyra kategorier; Att möta svårigheter, Att samarbeta, Att skapa relation och Att vara trygg. Att samtala med eleverna via hälsoenkäten och tidspress beskrevs av skolsköterskorna som svårigheter. Att våga fråga sågs som nödvändigt. Samarbetet med andra professioner, vårdnadshavare och övrig personal på skolan lyftes fram som viktigt, likaså relationsskapandet till eleverna som uppnåddes genom tillgänglighet. Kunskap och erfarenhet gjorde skolsköterskorna trygga i samtal om våld och övergrepp med eleverna. Slutsats: Skolsköterskorna upplevde både svårigheter och möjligheter i samtalet med elever. Ytterligare studier där elever får beskriva sina upplevelser samt observationsstudier av skolsköterskors arbete och samtal med elever föreslås för att öka kunskapen om skolsköterskors förmåga att identifiera elever som utsätts för våld och övergrepp.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/66007
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_66007_1.pdf (378.5Kb)
Date
2020-08-05
Author
Dreijer, Sara
Fhager, Rebecca
Keywords
Kommunikation
kvalitativ innehållsanalys
samtal
skolsköterska
våld
övergrepp
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV