Show simple item record

dc.contributor.authorJohanna, Gunhamn
dc.contributor.authorFelicia, Kiper Hellman
dc.date.accessioned2020-08-06T07:58:28Z
dc.date.available2020-08-06T07:58:28Z
dc.date.issued2020-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66025
dc.description.abstractBakgrund: Personcentrerad vård ingår i sjuksköterskans kompetensbeskrivning och gör att patienten blir mer delaktig, vilket ökar vårdkvalitén. Patienter med akut sjukdom har ett behov av att bli lyssnad på, och därmed är en god kommunikation viktig. Då ronden är den plats där läkare och sjuksköterskor tillsammans träffar patienten är det viktigt att kommunikationen fungerar, så att patienten kan ta till sig information och känna sig delaktig. Gamla hierarkiska strukturer står i vägen för personcentrerad vård, där läkaren är överordnad sjuksköterska och patient. Personcentrerad rond är ett sätt att göra patienten mer delaktig i sin egen vård, genom ökad integritet och samtal i enrum där alla sitter i samma höjd. Samtidigt förbättras den interprofessionella relationen mellan sjuksköterska och läkare. Det finns idag lite forskning om hur sjuksköterskan upplever det att arbeta med personcentrerad rond. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sjuksköterskors upplevelse av personcentrerad rond. Metod: Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer har tillämpats för att intervjua sex sjuksköterskor på en kirurgisk akutvårdsavdelning. Resultat: Intervjuerna resulterade i två kategorier patienten i fokus och att arbeta i team, som bygger på vardera fyra subkategorier. Sjuksköterskors upplevelser är att patientens integritet bevaras, samtidigt som patienten känner sig mer delaktig och att det blir ett mer jämlikt samtal. Samarbetet med läkaren upplevs som positivt och kommunikationen blir bättre. Dock skulle stressen för sjuksköterskan minska om läkarna var mer välinformerade om hur personcentrerad rond fungerar. Slutsats: Personcentrerad rond ökar patientens delaktighet och integritet. Jämlikheten och det interprofessionella samarbetet förbättras genom teamarbete och partnerskap med patienten. Personcentrerad rond kan öka möjligheten att prata om omvårdnadsbehov, vilket kan höja omvårdnadsstatusen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectPersoncentrerad rond, personcentrerad vård, delaktighet, integritet, partnerskap, teamarbete, jämlikhet, omvårdnadsv
dc.titleSjuksköterskors upplevelse av personcentrerad rondsv
dc.title.alternativeNurses experience of personcentered ward roundsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record