dc.contributor.author | Johanna, Gunhamn | |
dc.contributor.author | Felicia, Kiper Hellman | |
dc.date.accessioned | 2020-08-06T07:58:28Z | |
dc.date.available | 2020-08-06T07:58:28Z | |
dc.date.issued | 2020-08-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/66025 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Personcentrerad vård ingår i sjuksköterskans kompetensbeskrivning och gör att
patienten blir mer delaktig, vilket ökar vårdkvalitén. Patienter med akut sjukdom har ett
behov av att bli lyssnad på, och därmed är en god kommunikation viktig. Då ronden är den
plats där läkare och sjuksköterskor tillsammans träffar patienten är det viktigt att
kommunikationen fungerar, så att patienten kan ta till sig information och känna sig delaktig.
Gamla hierarkiska strukturer står i vägen för personcentrerad vård, där läkaren är överordnad
sjuksköterska och patient. Personcentrerad rond är ett sätt att göra patienten mer delaktig i sin
egen vård, genom ökad integritet och samtal i enrum där alla sitter i samma höjd. Samtidigt
förbättras den interprofessionella relationen mellan sjuksköterska och läkare. Det finns idag
lite forskning om hur sjuksköterskan upplever det att arbeta med personcentrerad rond.
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sjuksköterskors upplevelse av
personcentrerad rond. Metod: Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade
intervjuer har tillämpats för att intervjua sex sjuksköterskor på en kirurgisk
akutvårdsavdelning. Resultat: Intervjuerna resulterade i två kategorier patienten i fokus och
att arbeta i team, som bygger på vardera fyra subkategorier. Sjuksköterskors upplevelser är
att patientens integritet bevaras, samtidigt som patienten känner sig mer delaktig och att det
blir ett mer jämlikt samtal. Samarbetet med läkaren upplevs som positivt och
kommunikationen blir bättre. Dock skulle stressen för sjuksköterskan minska om läkarna
var mer välinformerade om hur personcentrerad rond fungerar. Slutsats: Personcentrerad
rond ökar patientens delaktighet och integritet. Jämlikheten och det interprofessionella
samarbetet förbättras genom teamarbete och partnerskap med patienten. Personcentrerad rond
kan öka möjligheten att prata om omvårdnadsbehov, vilket kan höja omvårdnadsstatusen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Personcentrerad rond, personcentrerad vård, delaktighet, integritet, partnerskap, teamarbete, jämlikhet, omvårdnad | sv |
dc.title | Sjuksköterskors upplevelse av personcentrerad rond | sv |
dc.title.alternative | Nurses experience of personcentered ward round | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |