• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

YOUTUBE SOM LÄRRESURS I YRKESUTBILDNING

En analys av instruktionsfilmers didaktiska design

Sammanfattning
Syfte: Studiens övergripande syfte har varit att beskriva och analysera ett antal instruktionsvideos didaktiska design, samt hur denna design formar och skapar villkor för yrkeselevers lärande. Syftet har också varit att, med utgångspunkt i gymnasieskolans styrdokument, beskriva och analysera hur kravet på att vård och omsorgsuppgifter ska utföras på ett yrkesmässigt sätt kommer till uttryck i de aktuella videoklippen. Teori: För att beskriva och analysera dessa instruktionsvideos didaktiska design togs utgångspunkt i”Design För Lärande (DFL)”. DFL är en didaktisk designteori med multimodal ansats och en teoretisk förståelse av hur man kan analysera undervisning och lärandeaktiviteter som kommunikativa teckenskapande aktiviteter (Kress & Selander, 2012). Metod: Studiens empiriska material utgörs av digitala videoklipp från YouTube. Dessa transkriberades med hjälp av ”Multimodal transkription med tidslinjelayout”, en metod som ger tillgång till ett flertal olika aspekter av videoklippen. Därefter har data analyserats med utgångspunkt i ovanstående teoretiska perspektiv, med hjälp av teoretiska begrepp och analysverktyg. Resultat: Studiens resultat visar hur de aktuella videoklippens didaktiska design påverkar förutsättningarna för elevers lärande. För att förstå videoklippen och deras användning som meningserbjudande i undervisningen, placerades de först in i en kontext. Därefter analyserades de med hjälp av kommunikativa metafunktioner. I resultatet redogörs för YouTube-klippens representation av det ämnesspecifika kunskapsområdet, dess tillförlitlighet och kvalitet, inte minst när det gäller kraven på ett yrkesmässigt utförande. Här ges också en beskrivning av hur interaktionen med tittaren ser ut och hur videoklippens kommunikation är uppbyggd och organiserad/strukturerad, för att skapa mening och ett tydligt sammanhängande pedagogiskt budskap.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/66065
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_66065_1.pdf (1.330Mb)
Datum
2020-08-10
Författare
Carlsson, Helene
Nyckelord
undervisning
vård- och omsorgspersonal
undersköterska
färdigheter
kompetens
instruktionsvideo
YouTube
innehållskvalitet
utvärdering
multimodalitet
design för lärande
didaktisk design
metafunktioner
Serie/rapportnr.
Master
VT20 IPS PDA163
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV