Visa enkel post

dc.contributor.authorCarlsson, Helene
dc.date.accessioned2020-08-10T11:20:21Z
dc.date.available2020-08-10T11:20:21Z
dc.date.issued2020-08-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66065
dc.description.abstractSyfte: Studiens övergripande syfte har varit att beskriva och analysera ett antal instruktionsvideos didaktiska design, samt hur denna design formar och skapar villkor för yrkeselevers lärande. Syftet har också varit att, med utgångspunkt i gymnasieskolans styrdokument, beskriva och analysera hur kravet på att vård och omsorgsuppgifter ska utföras på ett yrkesmässigt sätt kommer till uttryck i de aktuella videoklippen. Teori: För att beskriva och analysera dessa instruktionsvideos didaktiska design togs utgångspunkt i”Design För Lärande (DFL)”. DFL är en didaktisk designteori med multimodal ansats och en teoretisk förståelse av hur man kan analysera undervisning och lärandeaktiviteter som kommunikativa teckenskapande aktiviteter (Kress & Selander, 2012). Metod: Studiens empiriska material utgörs av digitala videoklipp från YouTube. Dessa transkriberades med hjälp av ”Multimodal transkription med tidslinjelayout”, en metod som ger tillgång till ett flertal olika aspekter av videoklippen. Därefter har data analyserats med utgångspunkt i ovanstående teoretiska perspektiv, med hjälp av teoretiska begrepp och analysverktyg. Resultat: Studiens resultat visar hur de aktuella videoklippens didaktiska design påverkar förutsättningarna för elevers lärande. För att förstå videoklippen och deras användning som meningserbjudande i undervisningen, placerades de först in i en kontext. Därefter analyserades de med hjälp av kommunikativa metafunktioner. I resultatet redogörs för YouTube-klippens representation av det ämnesspecifika kunskapsområdet, dess tillförlitlighet och kvalitet, inte minst när det gäller kraven på ett yrkesmässigt utförande. Här ges också en beskrivning av hur interaktionen med tittaren ser ut och hur videoklippens kommunikation är uppbyggd och organiserad/strukturerad, för att skapa mening och ett tydligt sammanhängande pedagogiskt budskap.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMastersv
dc.relation.ispartofseriesVT20 IPS PDA163sv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectvård- och omsorgspersonalsv
dc.subjectundersköterskasv
dc.subjectfärdighetersv
dc.subjectkompetenssv
dc.subjectinstruktionsvideosv
dc.subjectYouTubesv
dc.subjectinnehållskvalitetsv
dc.subjectutvärderingsv
dc.subjectmultimodalitetsv
dc.subjectdesign för lärandesv
dc.subjectdidaktisk designsv
dc.subjectmetafunktionersv
dc.titleYOUTUBE SOM LÄRRESURS I YRKESUTBILDNINGsv
dc.title.alternativeEn analys av instruktionsfilmers didaktiska designsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post