“Ett sätt att hantera det” En studie om socialsekreterares emotioner i relation till hot och våld från klienter.
Sammanfattning
Vi har ämnat att undersöka hur emotioner kopplat till hot och våld från klienter på
arbetsplatsen tar sig uttryck, hur socialsekreterare på enheten för ekonomiskt
bistånd hanterar dessa emotioner samt vilka konsekvenser de upplever att det kan
ge. Vi har genomfört fem semi-strukturerade intervjuer med socialsekreterare på
en enhet för ekonomiskt bistånd i Sverige och sedan analyserat dessa intervjuer
med hjälp av tematisk analys för att kunna besvara studiens syfte och
frågeställningar. För att få en djupare och mer intressant analys har vi använt oss
av ett emotionssociologiskt perspektiv, innefattande emotionshantering och
emotionellt lönearbete. Vi har även applicerat teorier om makt i analysen av
relationen mellan socialsekreterare och klient i termer av pastoralmakt,
klientskapande och motmakt. Resultaten påvisar att emotioner kopplade till
hotfulla situationer i arbetet är påtagliga för socialsekreterare och något de i stor
utsträckning måste förhålla sig till. Emotionerna verkar i olika former och
socialsekreterarna använder sig av mer eller mindre gynnsamma strategier för att
hantera dessa. Vidare har vi även belyst det faktum att dessa emotioner ger
konsekvenser för socialsekreteraren såväl på arbetsplatsen som i privatlivet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2020-08-12Författare
Bergström, Emma
Bäcklin, Elin-Louise
Nyckelord
socialsekreterare
hot och våld
emotionshantering
konsekvenser
emotionssociologi
makt
Språk
swe