• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ät rätt – Lev väl!

Kost och hälsa i populära bloggar

Abstract
I dagens samhälle ses en ökad digitalisering i den västerländska världen. Barn och ungdomar som växer upp i dag använder internet i allt större utsträckning. Människan är ständigt uppkopplad och kan med en knapptryckning nå hela världen, samtidigt som det finns en växande fysisk och psykisk ohälsa i Sverige. Med rätt hjälp kan hälsan öka och sådan info kan nås med hjälp av sociala medier såsom bloggar. Flertalet människor använder idag bloggar som ett medium för att nå ut med råd om kost och hälsa, där de samtidigt marknadsför sig själva men vad de skriver och vad de grundar sina råd på varierar. När läsarna tar till sig råden behöver de anamma källkritik för att värdera informationen samt kunna använda sig av ehälsolitteracitet för att kunna förändra sin hälsa. Denna studie har sin grund i kommunikationsprocessen för att reda ut vad de fyra svenska bloggförfattarna ger råd om gällande kost och hälsa på sina populära hälsobloggar, samt hur de grundat sina påståenden. För att samla in data från bloggar och skapa en bra översikt, samt för att kunna analysera insamlad empiri, användes kvalitativ innehållsanalys. Resultatet pekar på att bloggar som medium kan vara ett hjälpsamt instrument då kost- och hälsorelaterade råd sökes. Råden som ges genom bloggarna av författarna, ses oftast som grundade i gällande riktlinjer från svenska hälsoinstanser. Av antalet återkommande besökare i valda bloggar pekar verkningsgraden av de kost- och hälsoråd som ges på att de faktiskt används. Omfattningen av påverkan går inte att se utifrån detta arbete. För att kunna dra fler och mer grundade slutsatser krävs vidare forskning inom området.
Degree
Student essay
Other description
Kandidatuppsats 15 hp Program: Hälsopromotion med inriktning kost vid Göteborgs universitet Nivå: Grundnivå Handledare: Marianne Pipping Ekström Examinator: Cecilia Magnusson Sporre Antal sidor: 42 (inklusive bilagor) Termin/år: Vt 2020 Nyckelord: Ehälsolitteracitet, Fysisk aktivitet, Hälsobudskap, Hälsopromotion, Kommunikation, Kommunikationsprocessen, Sociala medier,
URI
http://hdl.handle.net/2077/66140
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_66140_1.pdf (3.665Mb)
Date
2020-08-17
Author
Hellström, Jimmie
Keywords
Ehälsolitteracitet
Fysisk aktivitet
Hälsobudskap
Hälsopromotion
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV