dc.contributor.author | Hellström, Jimmie | |
dc.date.accessioned | 2020-08-17T09:10:42Z | |
dc.date.available | 2020-08-17T09:10:42Z | |
dc.date.issued | 2020-08-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/66140 | |
dc.description | Kandidatuppsats 15 hp
Program: Hälsopromotion med inriktning kost vid Göteborgs universitet
Nivå: Grundnivå
Handledare: Marianne Pipping Ekström
Examinator: Cecilia Magnusson Sporre
Antal sidor: 42 (inklusive bilagor)
Termin/år: Vt 2020
Nyckelord: Ehälsolitteracitet, Fysisk aktivitet, Hälsobudskap, Hälsopromotion,
Kommunikation, Kommunikationsprocessen, Sociala medier, | sv |
dc.description.abstract | I dagens samhälle ses en ökad digitalisering i den västerländska världen. Barn och ungdomar som
växer upp i dag använder internet i allt större utsträckning. Människan är ständigt uppkopplad
och kan med en knapptryckning nå hela världen, samtidigt som det finns en växande fysisk och
psykisk ohälsa i Sverige. Med rätt hjälp kan hälsan öka och sådan info kan nås med hjälp av
sociala medier såsom bloggar. Flertalet människor använder idag bloggar som ett medium för att
nå ut med råd om kost och hälsa, där de samtidigt marknadsför sig själva men vad de skriver och
vad de grundar sina råd på varierar. När läsarna tar till sig råden behöver de anamma källkritik
för att värdera informationen samt kunna använda sig av ehälsolitteracitet för att kunna förändra
sin hälsa. Denna studie har sin grund i kommunikationsprocessen för att reda ut vad de fyra
svenska bloggförfattarna ger råd om gällande kost och hälsa på sina populära hälsobloggar, samt
hur de grundat sina påståenden. För att samla in data från bloggar och skapa en bra översikt, samt
för att kunna analysera insamlad empiri, användes kvalitativ innehållsanalys. Resultatet pekar på
att bloggar som medium kan vara ett hjälpsamt instrument då kost- och hälsorelaterade råd sökes.
Råden som ges genom bloggarna av författarna, ses oftast som grundade i gällande riktlinjer från
svenska hälsoinstanser. Av antalet återkommande besökare i valda bloggar pekar
verkningsgraden av de kost- och hälsoråd som ges på att de faktiskt används. Omfattningen av
påverkan går inte att se utifrån detta arbete. För att kunna dra fler och mer grundade slutsatser
krävs vidare forskning inom området. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Ehälsolitteracitet | sv |
dc.subject | Fysisk aktivitet | sv |
dc.subject | Hälsobudskap | sv |
dc.subject | Hälsopromotion | sv |
dc.title | Ät rätt – Lev väl! | sv |
dc.title.alternative | Kost och hälsa i populära bloggar | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |