Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Maria
dc.contributor.authorMoin, Marzey
dc.contributor.authorTadjbakshs, Shirin
dc.date.accessioned2006-07-13T12:33:46Z
dc.date.available2006-07-13T12:33:46Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/661
dc.description.abstractAbstract Syftet med vår undersökning var att ta reda på hur en grupp lärare och en grupp grundskoleelever uppfattar elevinflytande utifrån sina perspektiv och referensramar. Undersökningen bygger på en kvalitativ studie där fokus ligger på det informella inflytandet dvs. i undervisningen. Anledningen till att vi valde att skriva och undersöka elevinflytande är att vi är osäkra på hur man skall arbeta med elevinflytande praktiskt. I årtionden har målet varit att skapa en demokratisk skola där elever skall ges inflytande, ta eget ansvar och känna sig delaktiga i sin undervisning. Hur ger man eleverna inflytande? Finns det en metod eller standardlösning? Får elever tillräckligt med inflytande i skolan? Och i förlängningen – varför skall elever ges inflytande i skolan överhuvudtaget? Resultatet av vår undersökning visade att eleverna saknar kunskap om vad elevinflytande innebär. Eleverna anser inte att de har något speciellt inflytande över sin undervisning. Lärarna anser att eleverna får inflytande till viss del. När det gäller att utöva elevernas inflytande i skolan, har lärarna både olika och gemensamma metoder och motiv. Även gällande begränsningar/hinder gav lärarna olika exempel. Nyckelord Elevinflytande, elevperspektiv, lärarperspektiv, informellt inflytande, demokratieng
dc.format.extent6454 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt05 2480-09eng
dc.subjectinformellt inflytandeeng
dc.subjectdemokratieng
dc.subjectElevinflytandeeng
dc.subjectelevperspektiveng
dc.subjectlärarperspektiveng
dc.titleElevinflytandets möjligheter Hur en grupp elever och lärare ser på det informella inflytandeteng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record