• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevinflytandets möjligheter Hur en grupp elever och lärare ser på det informella inflytandet

Sammanfattning
Abstract Syftet med vår undersökning var att ta reda på hur en grupp lärare och en grupp grundskoleelever uppfattar elevinflytande utifrån sina perspektiv och referensramar. Undersökningen bygger på en kvalitativ studie där fokus ligger på det informella inflytandet dvs. i undervisningen. Anledningen till att vi valde att skriva och undersöka elevinflytande är att vi är osäkra på hur man skall arbeta med elevinflytande praktiskt. I årtionden har målet varit att skapa en demokratisk skola där elever skall ges inflytande, ta eget ansvar och känna sig delaktiga i sin undervisning. Hur ger man eleverna inflytande? Finns det en metod eller standardlösning? Får elever tillräckligt med inflytande i skolan? Och i förlängningen – varför skall elever ges inflytande i skolan överhuvudtaget? Resultatet av vår undersökning visade att eleverna saknar kunskap om vad elevinflytande innebär. Eleverna anser inte att de har något speciellt inflytande över sin undervisning. Lärarna anser att eleverna får inflytande till viss del. När det gäller att utöva elevernas inflytande i skolan, har lärarna både olika och gemensamma metoder och motiv. Även gällande begränsningar/hinder gav lärarna olika exempel. Nyckelord Elevinflytande, elevperspektiv, lärarperspektiv, informellt inflytande, demokrati
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/661
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ej_elektroniskt_publicerat.pdf (6.302Kb)
Datum
2005
Författare
Karlsson, Maria
Moin, Marzey
Tadjbakshs, Shirin
Nyckelord
informellt inflytande
demokrati
Elevinflytande
elevperspektiv
lärarperspektiv
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt05 2480-09
Språk
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV