dc.description.abstract | Abstract
Syftet med vår undersökning var att ta reda på hur en grupp lärare och en grupp grundskoleelever uppfattar elevinflytande utifrån sina perspektiv och referensramar. Undersökningen bygger på en kvalitativ studie där fokus ligger på det informella inflytandet dvs. i undervisningen. Anledningen till att vi valde att skriva och undersöka elevinflytande är att vi är osäkra på hur man skall arbeta med elevinflytande praktiskt. I årtionden har målet varit att skapa en demokratisk skola där elever skall ges inflytande, ta eget ansvar och känna sig delaktiga i sin undervisning. Hur ger man eleverna inflytande? Finns det en metod eller standardlösning? Får elever tillräckligt med inflytande i skolan? Och i förlängningen – varför skall elever ges inflytande i skolan överhuvudtaget?
Resultatet av vår undersökning visade att eleverna saknar kunskap om vad elevinflytande innebär. Eleverna anser inte att de har något speciellt inflytande över sin undervisning. Lärarna anser att eleverna får inflytande till viss del. När det gäller att utöva elevernas inflytande i skolan, har lärarna både olika och gemensamma metoder och motiv. Även gällande begränsningar/hinder gav lärarna olika exempel.
Nyckelord
Elevinflytande, elevperspektiv, lärarperspektiv, informellt inflytande, demokrati | eng |