VI HANN INTE GÖRA EN STOR FIN PLAN - En kvalitativ studie om Covid-19-pandemins effekter på hotellanställdas upplevda arbetsmiljö
Abstract
Syfte: Fallstudien ämnade undersöka hur konsekvenserna av Covid-19-pandemin har
påverkat arbetsmiljön, främst den psykosociala, inom hotellbranschen. Mer
specifikt har syftet varit att undersöka hur personalen påverkats av hotellens
krishantering, med ett särskilt fokus på upplevelsen av stöd och
ledningsgruppernas kommunikationsstrategi.
Teori: Tidigare forskning rörande finanskrisen 2008 samt arbetsmiljö inom
besöksnäringen. Karasek och Theorells Krav-kontroll-stöd-modell, Johan
Cullbergs Kristeori samt en utvecklad version av Claude E. Shannon och
Warren Weavers kommunikationsmodell.
Metod: Studien baseras på en kvalitativ metod och empirin insamlades genom sju
stycken semistrukturerade intervjuer. Informanterna är medarbetare,
avdelningschefer samt ledningsgruppsmedlemmar på två hotell inom samma
koncern. Intervjuerna spelades in, transkriberades, varpå de kodades tematiskt.
Slutligen analyserades dem med hjälp av utvalda teorier och tidigare forskning.
Resultat: Arbetsmiljön har påverkats negativt, vilket bland annat har bidragit till mental
utmattning, bristande gemenskap samt minskad möjlighet till återhämtning.
Likväl har studiens empiri påvisat ett gott stöd, vilket vi anser har mildrat den
negativa påverkan på den enskilda individens psykosociala mående.
Kommunikationen, vilken har präglats av öppenhet, hävdar vi har spelat en
viktig roll i hotellens krishantering. Därmed har både stöd och kommunikation
visat sig vara avgörande faktorer i hanteringen av krisen och dess påverkan på
personalens upplevelse av arbetsmiljön.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-08-26Author
Finström, Aida
Lindgren, Felicia
Keywords
Covid-19-pandemin
hotellbranschen
kommunikation
kris
psykosocial arbetsmiljö
stöd
Language
swe