AKTIVITETSBASERADE KONTORSMILJÖERS INVERKAN PÅ KOMMUNIKATIVA ASPEKTER - En litteraturstudie med ett systematiskt förhållningssätt
Abstract
Syfte: Syftet är att identifiera betydelsen av enhetschefers tidsanvändning och
upplevda tidskonflikter inom äldreomsorgen och dess påverkan på möjligheter
till att bedriva ett säkert och tillfredsställande arbetsmiljöarbete.
Teori: Jobb-Krav- resursmodellen har tillämpats för att analysera balansen mellan
krav och resurser i enhetschefers arbete. Tidigare forskning om chefers arbete,
tids- och logikkonflikter, chefers förutsättningar och arbetsmiljö har också
använts.
Metod: Studien utgår från en enkätundersökning med 143 enhetschefer som
genomfördes i Göteborgs stad under våren 2020. Data har undersökts med
hjälp av deskriptiv statistik och sambandsanalys. Öppna svar i enkäten
presenteras kvalitativt under resultat.
Resultat: Resultatet visade relativt små skillnader mellan de olika verksamheterna.
Majoriteten av respondenterna svarade delvis på frågan om de är nöjda över
arbetsmiljöarbete. Likaså har flertalet svarat att ingen förbättring med
arbetsmiljöarbetet har skett och att uppföljning och utvärdering sker mer sällan
än årligen. Enhetschefer inom hembaserad äldreomsorg är jämförelsevis mer
positiva till arbetsmiljöarbetet samtidigt som enhetschefer inom boendebaserad
äldreomsorg i högre grad upplever administrativt stöd. Tids- och
logikkonflikter har visat sig ha betydelse och svar från den öppna frågan
styrker de övriga enkätsvaren.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-08-26Author
Olsson, Marcus
Keywords
aktivitetsbaserat kontor
interaktioner
kommunikation
kontorsdesign
produktivitet
samarbete
Language
swe