Gröna fingrar och fötterna på jorden - en studie om att öka tryggheten på Kyrktorget i Partille, utifrån teorier om walkability och grön infrastruktur
Abstract
Studien avser analysera sambanden mellan geografiska platsers grad av grön infrastruktur,
walkability (gångvänlighet) och upplevd trygghet. Tidigare forskning beskriver hur närvaron
av gröna stadselement – förutom att fungera stressreducerande – kan skapa trivsel och
socialiseringsincitament på allmänna platser, som i sin tur kan uppmuntra människor att röra
sig på dessa till fots eller med hjälp av andra långsamma färdmedel. Nämnda faktorer anses
inom litteraturen kunna bidra till att förstärka såväl trygghet som samhörighet mellan de
människor som brukar platsen. Denna tes konkretiseras genom ett nedslag i Partille kommuns strävan efter att öka attraktivitet och upplevd trygghet på och kring det centralt belägna Kyrktorget. En framinganalys av planeringsdokument från Partille kommun, påvisar hur denna arbetar för faktorer som potentiellt kan bidra till fler fotgängare på Kyrktorget genom
begreppet blandstad, men att kommunen överlag saknar ett begrepp för att behandla just
gångvänlighet. Dessutom behandlas grön infrastruktur i stadsmiljö sparsamt i
planeringsdokumenten, medan desto mer av kommunens grönstrategi riktas mot perifera
naturområden. Studien innefattar även en enkätundersökning, vilken visar att 70% av lokalt
boende och verksamma efterfrågar mer liv och rörelse på Kyrktorget i syfte att öka
tryggheten. I vår analys menar vi att detta understödjer behovet av att öka Kyrktorgets grad
av walkability. Emellertid visar enkätundersökningen att endast 16% av respondenterna upplever att grönska medför ökade trygghetskänslor. Detta tolkas i studien som att sambandet mellan grönska och trygghet inte är lika tydligt samt är av mer indirekt karaktär, med ökad walkability som “mellanhand”. Slutsatser dras också i att även om walkability och grön infrastruktur kan tillföra värdefulla perspektiv i trygghetsplaneringen, kan denna inte enbart luta sig mot en given formel, utan problematiken bör behandlas sektorsövergripande.
Degree
Student essay
Other description
This study aims to analyze the relationships between degree of green infrastructure,
walkability and perceived social safety in a given geographical location. Previous research
has shown how the presence of green urban elements - in addition to functioning as stress
reducers - can create well-being and socialization incentives in public places. These, in turn
can encourage people to move more by foot or other slow means of conveyance. In the
literature, these factors are considered to contribute to strengthening both safety and the
connections between the people who use a space. These relationships are investigated
through a study of an attempt by Partille municipality to increase attractiveness and perceived security around the centrally located square - Kyrktorget. An analysis of planning documents from the municipality of Partille, shows how the municipality works with the concept of the mixed town but does not have a specific concept for treating pedestrians. The issue of green infrastructure in the urban environment is treated sparingly in the planning documents, with
the municipality's green strategy mainly being directed at peripheral areas. The study also
included a survey, which found that 70% of respondents demand more life and movement on
Kyrktorget in order to increase perceived safety. In our analysis, we argue that this supports
the need to increase the square's walkability. However, the survey also found that only 16%
of respondents believed that greenery leads to increased feelings of safety. We interpret this
as meaning that the relationship between greenery and safety is not as clear and is of a more indirect nature, with increased walkability as "intermediary". We conclude that, although
walkability and green infrastructure can provide valuable perspectives when planning for
safety, these relationships cannot be captured by a given formula, but the problem should be
addressed across sectors.
View/ Open
Date
2020-08-29Author
Salfjord, Viktor
Veric, Matea
Welther, Hugo
Keywords
Trygghet, offentliga rum, grön infrastruktur, walkability
Kyrktorget
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi
2020:2
Language
swe