Show simple item record

dc.contributor.authorSalfjord, Viktor
dc.contributor.authorVeric, Matea
dc.contributor.authorWelther, Hugo
dc.date.accessioned2020-08-29T13:29:53Z
dc.date.available2020-08-29T13:29:53Z
dc.date.issued2020-08-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66228
dc.descriptionThis study aims to analyze the relationships between degree of green infrastructure, walkability and perceived social safety in a given geographical location. Previous research has shown how the presence of green urban elements - in addition to functioning as stress reducers - can create well-being and socialization incentives in public places. These, in turn can encourage people to move more by foot or other slow means of conveyance. In the literature, these factors are considered to contribute to strengthening both safety and the connections between the people who use a space. These relationships are investigated through a study of an attempt by Partille municipality to increase attractiveness and perceived security around the centrally located square - Kyrktorget. An analysis of planning documents from the municipality of Partille, shows how the municipality works with the concept of the mixed town but does not have a specific concept for treating pedestrians. The issue of green infrastructure in the urban environment is treated sparingly in the planning documents, with the municipality's green strategy mainly being directed at peripheral areas. The study also included a survey, which found that 70% of respondents demand more life and movement on Kyrktorget in order to increase perceived safety. In our analysis, we argue that this supports the need to increase the square's walkability. However, the survey also found that only 16% of respondents believed that greenery leads to increased feelings of safety. We interpret this as meaning that the relationship between greenery and safety is not as clear and is of a more indirect nature, with increased walkability as "intermediary". We conclude that, although walkability and green infrastructure can provide valuable perspectives when planning for safety, these relationships cannot be captured by a given formula, but the problem should be addressed across sectors.sv
dc.description.abstractStudien avser analysera sambanden mellan geografiska platsers grad av grön infrastruktur, walkability (gångvänlighet) och upplevd trygghet. Tidigare forskning beskriver hur närvaron av gröna stadselement – förutom att fungera stressreducerande – kan skapa trivsel och socialiseringsincitament på allmänna platser, som i sin tur kan uppmuntra människor att röra sig på dessa till fots eller med hjälp av andra långsamma färdmedel. Nämnda faktorer anses inom litteraturen kunna bidra till att förstärka såväl trygghet som samhörighet mellan de människor som brukar platsen. Denna tes konkretiseras genom ett nedslag i Partille kommuns strävan efter att öka attraktivitet och upplevd trygghet på och kring det centralt belägna Kyrktorget. En framinganalys av planeringsdokument från Partille kommun, påvisar hur denna arbetar för faktorer som potentiellt kan bidra till fler fotgängare på Kyrktorget genom begreppet blandstad, men att kommunen överlag saknar ett begrepp för att behandla just gångvänlighet. Dessutom behandlas grön infrastruktur i stadsmiljö sparsamt i planeringsdokumenten, medan desto mer av kommunens grönstrategi riktas mot perifera naturområden. Studien innefattar även en enkätundersökning, vilken visar att 70% av lokalt boende och verksamma efterfrågar mer liv och rörelse på Kyrktorget i syfte att öka tryggheten. I vår analys menar vi att detta understödjer behovet av att öka Kyrktorgets grad av walkability. Emellertid visar enkätundersökningen att endast 16% av respondenterna upplever att grönska medför ökade trygghetskänslor. Detta tolkas i studien som att sambandet mellan grönska och trygghet inte är lika tydligt samt är av mer indirekt karaktär, med ökad walkability som “mellanhand”. Slutsatser dras också i att även om walkability och grön infrastruktur kan tillföra värdefulla perspektiv i trygghetsplaneringen, kan denna inte enbart luta sig mot en given formel, utan problematiken bör behandlas sektorsövergripande.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats i kulturgeografisv
dc.relation.ispartofseries2020:2sv
dc.subjectTrygghet, offentliga rum, grön infrastruktur, walkabilitysv
dc.subjectKyrktorgetsv
dc.titleGröna fingrar och fötterna på jorden - en studie om att öka tryggheten på Kyrktorget i Partille, utifrån teorier om walkability och grön infrastruktursv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Economy and Societyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record