Show simple item record

dc.contributor.authorHelander Ekberg, Anna
dc.contributor.authorJadehill, Anna
dc.date.accessioned2020-09-01T13:27:04Z
dc.date.available2020-09-01T13:27:04Z
dc.date.issued2020-09-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/66264
dc.description.abstractStudiens syftar till att undersöka om man utifrån forskning på vad lärare gör för att underlätta för adhd-elever, kan dra slutsatser om olika klassrumsstrategiers effektivitet och användbarhet. ”Adhd-elever” används i studien som signalbeteckning för att representera elever som i klassrummet uppvisar beteenden vilka uppfattas symptomatiska för adhd, oberoende av eventuell ställd diagnos. Frågeställning: kan befintlig forskning visa på specifika lärarhandlingar som underlättar för adhd-elever i ett inkluderande klassrum? Studien är genomförd som en systematisk litteraturstudie med innehållsanalys. Resultatet visar att alla typer av klassrumsstrategier ger effekt på beteende, skolprestationer och självreglerande förmåga, men att de självreglerande är mer effektiva än andra. Studien visar också en diskrepans mellan vilka strategier lärare använder och vilka forskningen rekommenderar.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectADHD, Special Needs Students, Classroom Techniques, Classroom Management, Inclusion, Inclusive Education, Access to Education, Learning Strategiessv
dc.titleKorridorsbarn i klassrummet? En systematisk litteraturstudie om klassrumsstrategier för adhd-eleversv
dc.title.alternativeMind wanderers in the classroom? A systematic review on classroom strategies för students with adhdsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record